Sådan får du kødet til at strække længere

Vi skal spise mindre kød og mere grønt - men hvordan? Se Anne Hjernøes fire enkle tips til at få kødet til at strække længere.

Jeg er ikke tilhænger af at strække kødfars med rasp eller grøntsager med det ene formål at spare. Så vil jeg hellere holde en kødfri dag eller to om ugen. Men jeg er bevidst om, at jeg kan minimere mit miljø-fingeraftryk ved at bruge mindre kød og mere grønt i en fars eller i en simreret. Bare der også er en smagsmæssig gevinst ved at gøre det.

Fyld kål i frikadellerne

Fyld fintrevet hvidkål eller spidskål i dine frikadeller. Der sker virkelig noget med konsistensen, når du tilsætter kål til en kødfars. Det giver en færdigstegt frikadelle en mere crunchy overflade, og den er blød og saftig indeni. At frikadellerne så også mætter mere og er sundere, er en god sidegevinst.

Spaghetti med grønt krydderi

Lav en spaghetti Bolognese til ungerne, hvor du kører en masse grønt, gulerødder, kål og selleri på en food processor. Det kan let blandes ned i kødet, uden at børnene oplever det som grøntsager. Det går nærmest i ét med kødet, og så giver det en fantastisk smag. Husk at brune kød og grøntsager hver for sig.

En steg, flere måltider

Lav en hel oksesteg ad gangen, og brug resterne til at lave en selvstændig ret dagen efter. Så føler du ikke, at du spiser rester: Skær for eksempel det sidste af stegen ud i papirtynde skiver og brug den i en sød-syrlig-thai beef salad. Eller brug noget af kødet til en vitello tonnato: Kalv med tunsauce.

Tilsæt svampe og aubergine

Jeg synes, at det er værd at bruge flere svampe og auberginer i maden. De er begge kødagtige i konsistensen. Det kan faktisk være svært at mærke forskel på, hvad der er kød, og hvad der er svampe og auberginer i en ret. Det er en supergod måde at få en masse grønt på.

Stræk årstiderne – derfor skal du sylte selv