20-30 procent mere øko-svinekød på vej

Produktionen af økologisk svinekød stiger, og Friland forventer nu at kunne slagte 20-30 procent flere øko-grise om et år.
Foto: Morten Telling

Danskerne vil have økologisk kød som aldrig før, og butikkerne mangler i øjeblikket varer til køledisken. Slagteriselskabet Friland har derfor iværksat en række initiativer for at skaffe flere økologiske grise i Danmark, og det begynder nu at bære frugt.

- Vi forventer at få tilført 20-30 procent flere øko-grise om et år. Halvdelen af merproduktionen kommer fra eksisterende leverandører, som udvider, mens den anden halvdel kommer fra landmænd, der starter op som økologer eller lægger om til økologisk drift, siger direktør i Friland, Henrik Biilmann, der opfordrer konventionelle producenter til undersøge mulighederne for omlægning til økologisk produktion.

For at skaffe flere økologiske grise har Friland siden april givet kontant tilskud til landmænd, der købte ekstra økologiske søer. Man har også tilbudt hjælp til finansiering og møder med banker til landmænd, der ønskede flere økogrise. Og desuden har slagterivirksomheden hævet øko-tillægget til et rekordhøjt niveau.

Behov for mange flere økologiske kødproducenter

I Økologisk Landsforening glæder man sig over, at der kommer flere økologiske svineproducenter.

- Det er en rigtig positiv udvikling, som betyder, at flere grise får et liv med god plads og frisk luft, og at danskerne får lettere adgang til økologisk kød. Der er ingen tvivl om, at den voksende efterspørgsel på kød, der er produceret med hensynstagen til dyrevelfærden, vil stige endnu mere i fremtiden. Derfor er der behov for at sikre en løbende tilgang af økologiske kødproducenter i mange år frem, understreger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Han vurderer, at salget af øko-kød i dagligvarehandlen alene i år stiger med ca. 25 procent.

26-årig er startet som økologisk so-holder

En af de nye leverandører af økologisk svinekød til Friland er 26-årige Anita Juel fra Brørup. Hun startede op som selvstændig so-holder i juni på grund af den store efterspørgsel og har i dag 80 økologiske søer.

- Den faglige udfordring ved økologisk svineproduktion tiltaler mig meget, og så synes jeg, det er dejligt, at produktionen foregår udendørs, hvor der er plads til, at smågrisene kan pile rundt på marken. Desuden kan jeg godt lide, at jeg har mulighed for at bruge tid på grisene, fordi jeg får en bedre pris for kødet, forklarer Anita Juel, der hidtil har været ansat som fodermester hos en anden økologisk svineproducent.

Både Økologisk Landsforening og lokale landboforeninger tilbyder omlægningstjek til landmænd, som overvejer at blive økologer. Et omlægningstjek består af et besøg fra en økologi-konsulent, som sammen med landmanden går bedriften igennem og skitserer udviklingsperspektiverne både landbrugs- og markedsmæssigt for gården ved en økologisk omlægning.