244 landmænd på Langeland får øko-tilbud

244 konventionelle landmænd og lodsejere på Langeland får i disse dage et brev med tilbud om et gratis øko-omlægningstjek. Et øko-tjek giver overblik over bedriftens potentiale som økologisk, og det er ganske gratis og uforpligtende for landmanden.

Der er stor efterspørgsel efter økologiske fødevarer, og danske butikskæder og fødevarevirksomheder efterlyser flere økologiske landmænd til at producerer varerne. Det har skabt stor interesse blandt konventionelle landmænd for at få vurderet gårdens muligheder ved økologisk drift. Nu giver Økologisk Landsforening og Centrovice 244 landmænd på Langeland et tilbud om et gratis øko-omlægningstjek.

- Et omlægningstjek er uforpligtende og anonymt og giver landmanden et bedre billede af økologisk landbrug og bedriftens potentiale som økologisk. En del af dem, vi tilbyder omlægningstjek på Langeland, er mælkeproducenter, og i den sektor er der virkelig stor efterspørgsel og derfor også gode økonomiske perspektiver, siger Lars Lambertsen, der er økologikonsulent og projektleder i Økologisk Landsforening.

Det er i år 25 år siden, at Ø-mærket så dagens lys, og hver tredje liter mælk, hver fjerde æg og hver femte kilo mel i danskernes indkøbskurv er i dag økologisk. Markedet for økologi har været i konstant vækst de seneste 10 år – finanskrise til trods – og eksporten af økologiske fødevarer er mangedoblet i samme periode.

I øjeblikket ligger mælkeprisen fra Arla til landmanden 122 øre højere per kilo økologisk mælk end for konventionel mælk. Prognoserne for kvægbrugets økonomi peger på en fortsat høj og stabil øko-mælkepris i de kommende år.

Større frihed

Landmændene på Langeland modtager et brev i de nærmeste dage og en efterfølgende opringning. De 244 er alle lodsejere med mulighed for at søge hektarstøtte og økologistøtte. Hvis der er mindre ejendomme, som ikke får et brev, men som er interesseret i et omlægningstjek, kan de henvende sig til Økologisk Landsforening.

Den økologiske landbrugsform foregår uden brug af sprøjtemidler, kunstgødning eller gmo-foder og med krav om, at alle husdyr kommer ud under åben himmel. Navnlig fraværet af kemiske hjælpemidler gør, at det i mange sammenhænge kan være lettere for en økologisk landbrugsbedrift at navigere imellem de forskellige miljøregler, der dækker landbruget. Alene det er grund nok til at danne sig et overblik over bedriftens øko-potentiale, hvis man spørger omlægningskonsulenten.

- Landbrug og samfundsinteresserer i natur og miljø går ikke altid lige godt i spænd. Men det er ofte lettere, når landbruget er økologisk, og derfor kan det være godt at få belyst bedriftens muligheder for vækst og udvikling i en økologisk version, siger Lars Lambertsen.

Projektet gennemføres af Økologisk Landsforening i samarbejde med Centrovice. Værdien af et omlægningstjek er 5.000 – 8.000 kroner, men da projektet er støttet af Fonden for Økologisk Landbrug, er det gratis for landmanden.