Danske økologer ser stærkt eksportpotentiale i Norden

16 danske øko-virksomheder drager i weekenden til Malmø for at udnytte den voksende efterspørgsel på økologiske varer i vores nabolande. Eksport-potentialet i Sverige er større end nogensinde, påpeger markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, som arrangerer det danske eksportfremstød på Nordic Organic Food Fair.

Et bredt udvalg af danske økologiske varer vil blive præsenteret for de nordiske indkøbere, når den økologiske messe Nordic Organic Food Fair finder sted i Malmø søndag og mandag. 16 danske øko-virksomheder deltager på messen i et eksportfremstod, som Økologisk Landsforening står bag, og virksomhederne tager blandt andet oste, is, mel, marmelader, safte, børnemad og grønne spirer med til Sverige.

- Med den udvikling vi ser på øko-markederne i de øvrige nordiske lande i øjeblikket, er der rigtig god grund til at kigge i den retning i forhold til eksport. Især Sverige er interessant og rummer et større eksport-potentiale for danske økologer end nogensinde før, siger Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

2015 tegner således til at blive et nyt rekordår for det svenske økologisalg. Salget af øko-varer i de svenske dagligvarebutikker er vokset med hele 50 procent i første halvår. Det fremgår af en rapport fra det uafhængige konsulentbureau Ecoweb, som gennem flere år har monitoreret og analyseret det svenske marked.

Erfaring: Stor interesse for dansk økologi

Ifølge Helene Birk er det erfaringen fra de foregående tre år på Nordic Organic Food Fair, at dansk økologi vækker stor interesse hos de nordiske indkøbere. Og på et marked som det svenske, der lige nu oplever så voldsom en stigning i efterspørgslen på økologiske varer, har de danske øko-virksomheder meget at byde ind med.

- Vi har lange økologiske traditioner i Danmark, og vi er det land i verden, hvor øko-varer fylder mest i forbrugernes indkøbskurve. Det betyder bl.a., at vi har et utroligt veludviklet økologisk marked, og at danske virksomheder kan bidrage med et bredt udvalg af gode øko-produkter, som vil gøre det væsentlig mere interessant og inspirerende at være svensk øko-forbruger, siger Helene Birk.

Synligheden er vigtig

En af de danske virksomheder, der deltager på den nordiske økologi-messe for anden gang, er Them Andelsmejeri. Salgschef Erik Rasmussen ser messen som godt springbræt til at få hul på eksport af mejeriets økologiske oste til Sverige.

- Det er min oplevelse, at der stadig er et meget lille udvalg af økologiske oste i den svenske dagligvarehandel. Og med den vækst, der sker i salget af økologiske varer i Sverige i øjeblikket, mener vi, det er rigtigt vigtigt at være synlige og gøre opmærksom på os selv over for de svenske indkøbere, så de har os i tankerne, når de er klar til at tage flere øko-oste ind på hylderne, siger Erik Rasmussen, salgschef hos Them Andelsmejeri.

Nordic Organic Food Fair er en mindre økologisk fødevaremesse, som første gang fandt sted i 2013. I 2014 havde messen knap 4.000 besøgende fra detailhandel og grossister – primært fra Sverige, Danmark, Norge, Island og Finland. Nordic Organic Food Fair løber af stablen d. 1.-2. november.

Se hvilke danske øko-virksomheder, der deltager på Nordic Organic Food Fair

undefined