Danskerne vil have æbler uden rester af sprøjtegift

Efterår er æblesæson. Og når danskerne skal vælge æbler, peger de på fraværet af rester af sprøjtegifte som et af de vigtigste kriterier, viser en ny analyse. Det sikre valg, hvis man vil undgå giftrester, er at vælge økologiske æbler, påpeger Økologisk Landsforening. Få viden om den økologiske æbleavl og opskrifter på æble-retter i et nyt, gratis inspirationshæfte.

Der er ikke noget som duften af nybagt æbletærte til at sprede hygge i hjemmet, når bladene falder af træerne, og det regner og blæser udenfor. Efterår er æblesæson, og spørger man danskerne, skal æblerne være sprøde, saftige og uden rester af sprøjtegifte. I en ny analyse, som er foretaget af Epinion for Økologisk Landsforening, udpeger danskerne disse kriterier som de vigtigste, når de skal vælge æbler.

Det sikre valg, når man vil undgå rester af sprøjtegifte, er at købe økologisk. Ifølge Fødevarestyrelsens seneste pesticidrapport, indeholder 69 procent af de konventionelle, udenlandske æbler rester af sprøjtegifte, mens der er rester af sprøjtegifte i 16 procent af de konventionelle, danske æbler. De økologiske æbler er fri for giftrester.

Æbler er kilden til 30 procent af vores indtag af sprøjtegifte

- Vi ved, at fraværet af sprøjtegiftrester generelt er en de væsentligste bevæggrunde, når danskerne i stigende grad køber økologiske fødevarer. Danskerne har taget forsigtighedsprincippet til sig og vælger helt at undgå rester af sprøjtegifte, fremfor at satse på at de ikke er skadelige. Og især når det gælder æbler, er der god grund til at vælge økologi, siger chefkonsulent i Økologisk Landsforening, Helle Bossen.

Hun henviser til tal fra DTU Fødevareinstituttet, som viser, at hele 30 procent af danskernes samlede indtag af sprøjtegiftrester stammer fra æbler – fordi de er sprøjtet meget i forhold til andre afgrøder, og fordi vi spiser mange af dem året rundt.

Få viden og inspiration

Selvom danskerne vægter det højt, at deres æbler er fri for sprøjtegift, er det ifølge GfK ConsumerScan imidlertid kun 10 procent af de æbler, der bliver solgt i dagligvarehandlen i dag, der er økologiske.

Ifølge en række fokusgruppe-undersøgelser, som Epinion har foretaget for Økologisk Landsforening, mangler danskerne viden om, hvad der kendetegner den økologiske æbleproduktion.

Derfor har foreningen sammen med landets økologiske æbleavlere lavet et videns- og inspirationshæfte med fakta om øko-æbleavlen og opskrifter på æbleretter. Hæftet kan man finde i SuperBrugsen og Føtex i disse uger. Hæftet findes også online.

- Du kan nyde dine æblerne rå, men de er også en uanet kilde til gode retter. Hele året, hele dagen, morgen, middag, aften. I alt fra den morgenfriske juice over æblekagen om eftermiddagen til aftenens simreretter, hvor æblerne bobler lystigt sammen med kød, rodfrugter og andet efterårsgrønt. Det kan man finde inspiration til i det økologiske æblehæfte, forklarer Helle Bossen.

Opskrift på Økologisk Æbletærte

undefined

Til 5-6 personer

Tærtedej

75 g blødt smør

Ca. 135 g hvedemel

1 æg

50 g flormelis

Fyld

2-3 æbler

2 spsk mandler

4 spsk Dolce Latte

Karamelcreme

Tilbehør

Creme fraiche, yoghurt

eller flødeskum

Sådan gør du:

Smuldr smørret i melet. Tilsæt æg og flormelis. Ælt dejen hurtigt sammen til den er blød og smidig. Læg dejen på køl i ca. 30 minutter.

Efter 30 minutter: rul dejen ud og kom den forsigtigt i en aflang eller rund tærteform. Forbag dejen i ca. 15 minutter ved 200 grader.

Smør den forbagte bund med et tykt lag karamel. Skær æblerne ud i ringe, både eller tern og kom dem ovenpå karamellen.

Hak mandlerne og drys dem over æblerne. Bag tærten i ca. 15 minutter ved 200 grader eller til den er gylden og sprød. Server tærten lun med creme fraiche, yoghurt eller flødeskum.

Opbevar tærten på køl.