Dansk økologi har kurs mod svenske tallerkner

Dansk økologi har de seneste to dage tiltrukket indkøbere fra de største nordiske kæder, grossister og cateringvirksomheder på økologi-messen Nordic Organic Food Fair. Den danske fællesstand står over for en udvidelse til næste år, vurderer markedschefen for eksport i Økologisk Landsforening, som bl.a. ser et voksende potentiale for dansk øko-eksport til det svenske foodservice-marked.

Dansk økologi fyldte godt i landskabet hos den relativt lille, nordiske økologi-messe, Nordic Organic Food Fair, som søndag og mandag løb af stablen for tredje år i træk. 16 danske virksomheder var samlet på den danske fællesstand, arrangeret af Økologisk Landsforening – således seks virksomheder mere end sidste år.

Flere indkøbere fra de største kæder og grossister, primært fra Sverige og Danmark, havde i år fundet vej til Malmø-messen og den danske stand.

- Vi har helt sikkert haft større held med at tiltrække de mest interessante indkøbere i år. Den danske stand er nu så stor og i øjenfaldende, at man er nødt til at skulle hen og kigge, når man besøger messen. Jeg forventer, at standen vil vokse endnu mere til næste år, for i år har flere virksomheder ønsket at deltage, end vi har haft plads til, siger Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Svensk foodservice har potentiale

Helene Birk mener også, at selve messen har potentiale til at vokse sig større - sideløbende med at de økologiske markeder i de nordiske lande er i vækst. Hun peger på foodservice-sektoren som et område, der i stigende grad er interessant for danske virksomheder.

- Øko-salget til foodservice vokser i Sverige, og det rummer nogle interessante eksport-muligheder for de danske økologer i de kommende år. Danske øko-producenter har stærke kompetencer i forhold til at levere målrettede løsninger til restauranter, caféer og kantiner, siger Helene Birk og peger på, at svenskerne også viser interesse for den danske model med det økologiske spisemærke.

- Øko-spisemærket i guld, sølv og bronze tjener som en vigtig motivationsfaktor for at øge økologi-andelen i foodservice-sektoren i Danmark. I dag har vi mere end 1300 spisesteder med det økologiske spisemærke, forklarer Helene Birk.

20 procent af det svenske økologi-salg går i dag til foodservice.

Catering-virksomheder viser interesse

En af de virksomheder, der har bemærket dette potentiale, er Ole Klemmensen, som præsenterede sin nye økologiske spirebakker med linse-, ærter- og rapsspirer på årets messe

- Der er en del interesserede indkøbere fra catering-virksomheder, som har vist interesse for mine produkter. Det er et område, som jeg egentlig ikke selv havde tænkt på som en mulighed. Så det er noget af det, jeg nu skal hjem og arbejde videre med, siger Ole Klemmensen.

Også salgschef Peter Mejnertsen fra Mejnerts Mølle har i løbet af de seneste to dage talt med flere store cateringkunder, som er interesserede i virksomhedens melblandinger, kerner og øvrige økologiske produkter.

- Hovedformålet med at deltage på messen var at få kontakt til nogle store svenske grossister. Og det er lykkedes. Men hvis det kan lade sig gøre at lave aftaler med storkøkkener, som kan aftage store mængder, er det bestemt også interessant for os, siger Peter Mejnertsen, som allerede har aftalt opfølgende møder med to af kunderne i næste uge.

Salget af øko-varer i de svenske dagligvarebutikker er vokset med hele 50 procent i første halvår i år.