Fynsk øko-virksomhed vinder pris for mest unikke produkt

Den lille fynske øko-virksomhed Q Organic har vundet prisen ’Most Unique Product 2015’ for deres helt nye økologiske rå kakao-nibs. Prisen blev overrakt af det svenske magasin Mattrender på den nordiske økologi-messe, Nordic Organic Food Fair, der løber af stablen i Malmø disse dage.

- Det er en utrolig stor ære at vinde prisen for det mest unikke produkt på en messe, hvor der er så fantastisk mange spændende økologiske varer, siger Marisol Gamarra, der er indehaver af Q Organic.

Virksomheden deltager i disse dage på den danske fællesstand på Nordic Organic Food Fair, og Q Organic har benyttet lejligheden til at lancere flere nye produkter – bl.a. Organic Raw Cacao Nibs lavet på Criollo-bønner med Yacon-sirup fra Peru, hvor Marisol Gamarra selv kommer fra.

Ud over at produktet ifølge Marisol har fået en god modtagelse af indkøberne på messen, blev det i går aftes også hyldet med prisen ’Most Unique Product 2015’, som blev overrakt af magasinet Mattrender.

- Det er virkeligt dejligt at få den anerkendelse og en pejling af, at vi har ramt rigtigt. Vi har arbejdet rigtigt hårdt på udviklingen af produktet og er meget stolte over det, siger Marisol Gamarra.

Kvalitet er lig økologi

Hun startede virksomheden Q Organic sammen med sin mand i 2011 og har fra begyndelse haft fokus på at lave produkter af en høj kvalitet.

- Ret hurtigt gik det op for mig, at kvalitet og økologi hænger tæt sammen. Jeg rejste rundt og besøgte bønderne i Peru for at finde vores leverandører, og her kom det til at stå meget klart for mig, at kvaliteten allerede starter der – det handler om, hvordan bønderne behandler råvarerne. Som mor betyder det samtidig også meget for mig, at vi laver rene varer, som er fri for rester af sprøjtegift, forklarer Marisol Gamarra.

Svensk potentiale

Hun håber især, at deltagelsen på Nordic Organic Food Fair kan skaffe hyldeplads til Q Organics produkter hos nogle svenske specialbutikker eller caféer. Og hun tror selv på, at det økologiske kakao-nibs har potentiale på det svenske marked på grund af produktets sundhedsprofil.

- Ud over at være fri for rester af sprøjtegifte, er produktet også rig på antioxidanter, fordi vores varmebehandling er meget skånsom, siger hun og peger på, at kakao-nibsen bl.a. kan bruges som müsli, i og på kager og som snacks.

Den vurdering af potentialet på det svenske marked bakker Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, op omkring.

- Der er en stærkt sundhedsfokus blandt de svenske forbrugere i øjeblikket, og det er en af de væsentligste årsager til, at det svenske økologi-marked boomer i øjeblikket og er vokset med hele 50 procent i første halvår af 2015. Svenskerne interesserer sig i stigende grad for, hvor fødevarerne kommer fra, og at de er produceret uden brug af sprøjtegift. Derfor rammer Q Organics sundere snack-alternativer plet, siger Helene Birk.

Økologisk Landsforening arrangerer det danske eksportfremstød på Nordic Organic Food Fair, der finder sted d. 1.-2. november i Malmø. I alt 16 danske virksomheder deltager på den danske fællesstand på messen.

Organic Raw Cacao Nibs kan købes i Q Organics webshop.