Book et omlægningstjek på NutriFair

Der er fortsat brug for flere landmænd, der vil fylde butikkernes hylder op med økologisk mælk, æg og kød. Derfor deltager Økologisk Landsforenings team af omlægningskonsulenter i år på NutriFair – fagmessen for husdyrproducenter 20.-21. januar i Fredericia.

Økologisk Landsforenings team på NutriFair er kvægbrugskonsulent Mads Ebdrup Mortensen og omlægningskonsulent Lars Lambertsen, der bakkes op af projektkoordinatorerne Jannie Bak Pedersen og Louise Kragskov Simonsen.

Det er første gang, Økologisk Landsforening deltager i messen, og foreningen har et godt tilbud med til de besøgende landmænd: et gratis omlægningstjek.

– Der er brug for flere, der vil producere økologiske fødevarer. Mange lægger om nu, men der er behov for endnu flere. Markedet kalder på både mere mælk, mere kød og frugt og grønt, lyder det fra Peter Søndergaard, der står i spidsen for Økologisk Landsforenings indsats for øget omlægning.

Et omlægningstjek er en uforpligtende gennemgang af bedriften, der kan kaste lys over muligheder og eventuelle barrierer for økologisk drift. På messen kan man tage en uformel snak med konsulenterne, og det er muligt at booke en aftale i kalenderen, hvis man ønsker et omlægningstjek.

- Tør man tage den økologiske udfordring op, kan der også være en positiv økonomi forbundet med det, tilføjer Peter Søndergaard.

Mød Arla og Friland

Helt centralt i spørgsmålet om omlægning står de virksomheder, der skal aftage den økologiske mælk og det økologiske kød. Derfor har Økologisk Landsfoening inviteret både Arla Foods og Friland A/S med på standen, så man kan høre om markedet og afsætningen fra to af de største aktører på markedet. Onsdag er regionschef ved Arla Foods, Jørgen Friis Pedersen, gæst på standen. Torsdag er det projektleder i Friland A/S, Henriette Guldager, man kan udspørge og snakke med. Begge virksomheder efterlyser økologiske leverandører til at møde den stadigt stigende efterspørgsel i ind- og udland.

Økologisk Landsforening har stor ekspertise i omlægningstjek og har alene i 2015 gennemført 381 omlægningstjek. Arbejdet fortsætter i 2016 med gratis omlægningstjek til de første 250, der henvender sig.

Peter Søndergaard, projektleder, Økologisk Landsforening, 6197 4903