Alternativet vil have øko-mad til alle folkeskolelever

Alternativet foreslår i sit nye folkeskoleudspil, at kantinerne i landets skoler skal servere øko-mad for eleverne. Det skal være så tæt på 100 procent økologisk kost som muligt af hensyn til både elevernes sundhed og klimaet, mener partiets sundhedsordfører.

I det nye folkeskoleudspil, som Alternativet har lanceret i denne uge, stiller partiet forslag om, at alle elever skal tilbydes ’sund, overvejende grøn og økologisk kost’.

- Vi vil gerne undgå, at vores børn og unge – vores fremtidsborgere - putter mad i deres krop, som kan være uhensigtsmæssig for deres sundhed i forhold til at indeholde rester af sprøjtegifte eksempelvis. Så for os giver det mening at foreslå økologisk kost af hensyn til den enkelte elevs sundhed og helbred, men i høj grad også i forhold til klimaudfordringerne. Det ligger fuldstændig på linje med vores grønne politik i det hele taget, hvor vi jo ønsker at omstille landbruget til 100 procent økologi i 2030, siger Alternativets ordfører for sundhed og livskvalitet – herunder børneliv og skoler, Carolina Magdalene Maier.

Hun ser gerne, at Københavns Kommunes offentlige køkkener, hvor næsten 90 procent af maden er økologisk i dag, bliver et eksempel til efterfølgelse i folkeskoler over hele landet.

- Vi ved, at det i nogle tilfælde ikke kan lade sig gøre at nå helt op på 100 procent økologi i køkkenerne. Derfor skriver vi ’overvejende økologisk kost’. Men vi mener helt klart, at så meget som overhovedet muligt af maden skal være økologisk, siger Carolina Magdalene Maier.

Partiet skriver i sit udspil, at ”pointen for Alternativet er at igangsætte en debat om, hvordan skolebørnene overalt i landet får mulighed for at få et smagfuldt, sundt og bæredygtigt måltid til frokost.”