Dansk øko-eksport til Sverige er fordoblet på tre år

Dansk øko-eksport til Sverige er vokset kraftigt de seneste år. Især økologisk frugt og grønt fra Danmark er blevet et hit hos svenskerne.

2016 blev et nyt rekordår for salget af økologiske fødevarer i Sverige, skriver Berlingske Business.

Øko-salget i svensk dagligvarehandel, foodservice (professionelle køkkener) og nethandel steg samlet med 18 procent til cirka 20 milliarder danske kroner, ifølge en markedsrapport fra den svenske analysevirksomhed Ekoweb.

Sverige er langt fra selvforsynende på økologiske fødevarer, så en del varer importeres. Og her kigger svenskerne især mod Danmark, når det gælder økologisk frugt og grønt.

- Politikerne, hele den økologiske branche og forbrugerne i Danmark er med på, at man vil øge dansk økologisk produktion. I Sverige er vi lidt bagefter, f.eks. at økologi er noget, landbruget skal satse på. Vi har ingen tradition for produktion af økologisk frugt og grønt. Det er Danmark meget bedre til. Frugt og grønt udgør den største gruppe varer, vi importerer fra Danmark, og salget er steget ganske meget. Men når det gælder økologiske æg, kød, kylling eller mælk, vil vore forbrugerne helst have svenske produkter, siger redaktør Cecilia Ryegård fra EkoWeb til Berlingske.

Forventer at væksten fortsætter

I 2015 eksporterede danske økovirksomheder i alt for små 400 mio. kroner til Sverige. Det er en fordobling i eksporten på blot tre år og en vækst på 35 procent i forhold til 2014. I 2016 venter Helene Birk en vækst i eksporten til Sverige på mindst 18-20 procent.

- Sverige er uden sidestykke vores mest voksende eksportmarked. I 2017 vil vi have endnu mere fokus på det svenske marked. Vi har for alvor fået gang i eksporten til Sverige, og primært frugt og grønt er steget mest. Men også eksporten af drikkevarer går godt, siger Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening til avisen.

Læs Berlingske Business’ artikel her

Klaus Vestergaard fra DanRoots ved Tange Sø er en af Danmarks største producenter af økologiske og konventionelle rodfrugter, og han er i gang med en massiv udvidelse af sin økologiske produktion. DanRoots leverer varer til flere danske supermarkedskæder og eksporterer en stor del af sine produkter.

- Vi er lige kommet ind med leverancer af økologiske rodfrugter hos Netto i Sverige. Det er gulerødder, persillerødder, jordskokker og rødbeder. For mig er det rigtigt spændende at kunne sende spændende øko-varer uden for Danmarks grænser.

- Et af vores største eksportmarkeder

Den økologiske frugt og grønt-eksport til Sverige voksede med 38 procent fra 2014 til 2015 til i alt 148 mio. kroner. Også salget af økologiske drikkevarer steg mærkbart - fra et lavt niveau på to mio. kroner til 16,5 mio. kr. i 2015.

- Vi har fået en rigtigt stor eksport til Sverige, der er et af vores største eksportmarkeder, siger administrerende direktør og medindehaver Niels Rømer fra Naturfrisk, som er navnet på en serie af økologiske sodavand og juicer, der bliver produceret på det familieejede Ørbæk Bryggeri.

Varerne kan købes på en række svenske caféer, restauranter og helsebutikker samt formentlig snart i Coop Sveriges supermarkeder. Naturfrisk bliver f.eks. solgt til den populære virksomhed Paradiset, der ejer og driver Skandinaviens største økologiske butik og flere økologiske caféer i Stockholm.

.