Nu taler alle om sharemilking

Tanken om at dele sit landbrug med andre har været næsten utænkelig i Danmark, men noget har ændret sig. Nu kan man både tænke og sige det højt.
Patrick og Tobias er sharemilkere i lejede bygninger på Bundgård i Nordjylland.

I en lille meningsmåling i LandbrugsAvisen svarer 42 pct. af de deltagende landmænd ja til, at sharemilking er en god ide. 28 pct. svarer måske og kun 25 pct. afviser ideen.

At sharemilking som ide og model for et generationsskifte vinder gehør, glæder Lone Andresen, Økologisk Landsforening. Hun leder projektet ’Det samfundsnyttige landbrug’, der arbejder for at udvikle og udbrede modeller for landbrugsvirksomhed, der baserer sig på samarbejde.

Sharemilking er en måde at etablere sig som mælkeproducent uden at eje et landbrug, f.eks. ved at leje sig ind i bygninger på en planteavlsejendom, hvor husdyr og planteavl giver god synergi. Modellen er ikke mindst kendt fra den økologiske bedrift Bundgaard i Nordjylland, hvor to unge landmænd har etableret mælkeproduktion hos økologisk planteavler Per Bundgaard. Bundgaard er en af flere cases i ’Det samfundsnyttige Landbrug’.

Delelandbrug med flere fordele

- Delelandbruget – som vi kalder det på dansk - er en oplagt måde for nye landmænd at komme i gang med egen virksomhed. Kapitalbehovet er overskueligt, og der kan inden for en kortere årrække skabes overskud, så man kan opbygge egenkapital og skabe en robust landbrugsvirksomhed, konstaterer hun.

For de mange landbrug, der står over for et generationsskifte, kan det også være en løsning i en overgangsperiode at etablere delelandbrug med en ny landmand. Og så er der sidegevinsterne:

- Vi får mere liv på landet og får brugt de tomme bygninger, siger Lone Andresen, der understreger, at det ikke kun er mælkeproduktion, man kan deles om:

- Svine-, fjerkræ- og grøntsagsproduktion er lige så oplagt, og vi oplever stigende interesse for det i øjeblikket.

Er du interesseret i at finde samarbejdspartnere til delelandbrug eller lignende, kan du bruge Mødestedet.

Læs mere om Det Samfundsnyttige Landbrug og de forskellige cases.

Det Samfundsnyttige Landbrug er finansieret af Villum Fonden.