Voxpop: Hvordan skal økologien udvikle sig?

Næsten 400 personer deltog i debatten, da Økologisk Landsforening på årets generalforsamling fremlagde sine idéer og tanker bag økologiens udvikling og en mulig ny mærkningsordning.

Der har været afholdt adskillige møder rundt om i landet om økologiens fremtidige udvikling. Ingen af dem kunne dog mønstre et så stort fremmøde som de omtrent 360 tilhørere, der var mødt op til årets generalforsamling - blandt andet for at diskutere, hvordan økologien kan løfte sig, og om det er nødvendigt med en ny mærkningsordning.

Foran forsamlingen fortalte foreningens direktør, Paul Holmbeck, at der i diskussionen på de tidligere møder særligt har været fokus på, at økologien skal løftes inden for fem områder: Klima, biodiversitet, socialt ansvar, recirkulering og dyrevelfærd.

Meningerne om en ny mærkningsordning er stadig delte, mens der er enighed om, at økologien skal videre, end hvad det røde Ø-mærke lige nu kan garantere, fordi de lovmæssige rammer om det står stille.

Vi spurgte en række af deltagerne om, hvordan økologien efter deres mening kan udvikles.

Debatten er dog langt fra ovre, og et endeligt udspil ventes først til næste år.

- Der er intet besluttet endnu, fastslog Økologisk Landsforenings bestyrelsesmedlem Kim Qvist, da debatten skulle rundes af.

Læs også: Økologernes formand: "EU's landbrugspolitik skal vendes på hovedet"

Læs også: Økologer er enige: Vi vil styrke økologien