NorthSide festival bliver 100 procent økologisk

NorthSide i Aarhus skruer øko-ambitionerne for årets festival helt i vejret. Målet er, at maden på festivalpladsen i år bliver 100 procent økologisk.

100 procent økologisk mad og 85 procent økologiske drikkevarer på hele festivalpladsen. Sådan lyder den ambitiøse målsætning for årets NorthSide festival, som løber af stablen fra den 9.-11. juni i Ådalen ved Aarhus.

- Arbejdet med økologi afspejler de personlige værdier hos folkene bag festivalen, og derfor har det været naturligt fra starten at sætte en målsætning om at blive landets første 100% økologiske festival. Det kunne ikke lade sig gøre i festivalens første år, men nu er vi efterhånden så langt fremme med økologi i Danmark, at det er fuldstændigt naturligt for både gæster og samarbejdspartnere, at økologi er noget, der bliver prioriteret, siger John Fogde, der er festivalens talsmand.

NorthSides fokus på økologi får stor ros med på vejen fra Økologisk Landsforening.

- Det er en meget imponerende og ambitiøs økologisk rejse, NorthSide har været på og nu tager hele vejen i mål på madfronten. Respekt for det! De høje øko-procenter er et klart signal til festivalgæsterne om, at NorthSide går foran og tager ansvar – for miljøet og grundvandet, for dyrenes velfærd og for sine gæsters sundhed. Festivalen involverer samtlige gæster og føde- og drikkevareleverandører i at gøre en vigtig forskel, som forhåbentlig vil inspirere dem til også at vælge mere økologi efter de tre dage med festivalstemning, fed musik, lækker øko-mad og kolde økologiske fadøl, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

Han peger samtidig på, at NorthSide med sin øko-satsning rammer plet i forhold til, hvad den unge, bevidste festivalgænger efterspørger.

Se hvordan, økologien blev modtaget på sidste års festival

En kæmpe sejr

Siden 2014 er der blevet sat minimumskrav til restauratører, der vil sælge mad på festivalen. En evalueringsrapport over sidste års festival, som er udarbejdet i samarbejde med Worldperfect og Økologisk Landsforening, viser, at NorthSide nåede et økologi-niveau på 95 økologisk mad og 74 procent økologiske drikkevarer i 2016.

- Der er blevet taget nogle meget store skridt på kort tid, hvilket vi er enormt stolte over, siger John Fogde, som erkender, at det ikke er helt uden udfordringer at nå 100 procent økologi i samtlige måltider på festivalen, men at det lykkes gennem en ihærdig indsats fra samarbejdspartnerne.

- Kvalitet kontra pris er en stor udfordring, da vi ikke vil gå på kompromis med kvaliteten, og samtidig heller ikke vil sætte et urimeligt højt prisniveau. Men vi bliver hjulpet rigtig meget af gode og engagerede restauratører, der gerne vil bakke op om arbejdet med økologi. Samtidig kan vi se, at vores gæster er meget glade for, at vi tager økologi seriøst. Derfor er det en kæmpe sejr nu at kunne sikre, at de ikke skal gå på jagt efter økologi, men er sikret økologisk mad overalt på hele festivalen, siger John Fogde.

Andre bæredygtigheds resultater fra NorthSide 2016:

• 76 procent sortering af alt affald (154 ton) – målet var 60 procent.
  • Alle frivillige fik en genopfyldelig drikkedunk
  • 48 procent bæredygtigt spiseemballage på tværs af boderne
  • 1,67 ton mad indsamlet af Fødevarebanken
  • 94 procent af gæsterne forbinder NorthSide med bæredygtighed.