Staldpligten for fjerkræ ophører onsdag

Fødevarestyrelsen ophæver nu staldpligten for fjerkræ. De økologiske producenter kan således lukke deres høns og kyllinger ud under åben himmel igen fra på onsdag d. 12. april.

De økologiske høns og kyllinger kan fejre påske under åben himmel. Fødevarestyrelsen ophæver nu staldpligten for fjerkræ fra på onsdag d. 12. april, med den begrundelse at fund af vilde fugle med fugleinfluenza nu er nede på et niveau, hvor smittefaren ikke længere er høj.

- Der vil altid være en risiko for fugleinfluenza, men den er nu lavere end tidligere. Desuden har mange høns været holdt inde meget længe, ofte under forhold som ikke er egnet til det, når vejret bliver varmere. Så det er ud fra denne samlede vurdering, at vi nu slipper hønsene ud, siger veterinærdirektør Per Henriksen, Fødevarestyrelsen.

Økologisk fjerkræ har under normale omstændigheder adgang til udearealer under åben himmel. Økologisk Landsforening glæder sig over, at dyrene nu igen kan komme ud og understreger, at det var på tide.

- Det er vigtigt, at staldpligten ophæves omgående. Som økologer brænder vi for at sikre en høj dyrevelfærd for vores dyr, og det er det mest basale krav i økologien, at dyrene skal kunne komme ud. Nu har dyrene ventet længe nok, sagde Lars Bredahl, der er økologisk ægproducent og formand for Æg- og fjerkræudvalget i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse i sidste uge.

Læs hele pressemeddelelsen her

Servicetjek af reglerne er kærkommen

Foreningen byder det meget velkommen, at Fødevarestyrelsen i forbindelse med evalueringen af den nu overståede epidemi vil foretage et servicetjek af reglerne sammen med branchen.

- Kravet om at holde dyrene i stalden er primært for at beskytte eksporten af konventionelt dansk fjerkræ. Det er ikke rimeligt, at økologiske fjerkræsproducenter og vores dyr skal  betale prisen, siger Lars Bredahl.

Staldpligten blev indført i november 2016.

Læs Fødevarestyrelsens meddelelse her