Støt Danmarks øko-udvikling via crowdfunding

Alle danskere har fået en ny mulighed for at bakke op om udvikling af økologi i Danmark. Økologisk Landsforening samarbejder med Coop om det nye initiativ ’Coop Crowdfunding’ og har netop lanceret tre projekter, der letter landbrugets klimabelastning, hjælper unge øko-avlere i gang og giver flere skolebørn en chance for at prøve at være øko-bonde.

Støt økologiske landmænd i deres indsats for at skåne klimaet. Giv unge økologiske grøntsagsavlere en mentor og få flere økologiske grøntsager i dit køkken. Eller vær med til at flytte undervisningen ud på økologiske gårde og giv flere børn øko-jord under neglene.

Coop har netop introduceret Coop Crowdfunding, en digital platform på nettet, hvor private danskere kan støtte gode projekter eller låne deres sparepenge til de producenter, som vil skabe fremtidens fødevarer. Økologisk Landsforening samarbejder med Coop om tre konkrete crowdfunding-projekter, hvor alle danskere kan nu støtte en god sag, gøre en forskel og få en belønning tilbage.

- I Økologisk Landsforening ønsker vi at udvikle landbruget i en grønnere retning. Og når danskere lægger flere og flere øko-varer i indkøbsvognen, ved vi, at mange deler vores ønske om at gøre en forskel for naturen, dyrene og vores egen sundhed. Men vi er mange, der ønsker, at udviklingen skal gå hurtigere. Gennem crowdfunding får alle danskere nu mulighed for at støtte Danmarks økologiske udvikling direkte på en ny og mere personligt måde, siger Henriette Winther, chefkonsulent for innovation og afsætning i Økologisk Landsforening.

Klimaløft til økologi: Fem øko-landmænd viser vejen

Økologiske landmænd vil gerne gøre mere ved klimabelastningen fra landbruget. Men de har brug for hjælp til at finde de største klimaløsninger på deres gård. Et nyt klimakatalog viser 40 klimaløsninger, og med støtte fra crowdfunding lægger Økologisk Landsforening kataloget i hænderne på alle Danmarks 3.300 økologiske landmænd. Samtidig udpeges fem økologiske landmænd til at være klimafrontløbere.

De fem landbrug kan tilsammen spare mindst 400 ton klimagas årligt. Det samme som klimabelastningen fra 135 danskeres årlige fødevareforbrug. Læs mere om projektet her.

Gi’ en gartner

Økologiske grønsager sælger som aldrig før, men de økologiske gartnere er ved at være gråhårede. Der er brug for en ny generation af økologiske gartnere, som kan dyrke øko-grønt over hele Danmark. Gennem crowdfunding kan Coops medlemmer hjælpe næste generation af økologer i gang - og hjælpe sig selv til flere friske danske økologiske grønsager i fremtiden. Læs mere om projektet her.

I dag findes der ingen uddannelse som økologisk gartner, hverken i Danmark eller i resten af Norden, men der findes vigtig viden og erfaring hos en lille gruppe etablerede økologiske grønsagsavlere og gartnere. Og de ”gamle økologer” er indstillet på at dele deres viden, så økologien kan udvikle sig og blive større i Danmark. Med støtte fra Coop Crowdfunding finder Økologisk Landsforening nye økologiske gartnere og hjælper dem i gang. De får hjælp fra erfarne økologiske gartnere i de første tre dyrkningsår.

Børn som bønder

For mange børn er skoledagen lang. Det er børnenes tid ved skrivebordet også. Mange børn lærer faktisk bedre, når de ikke sidder stille, men får lov til at få det de lærer om mellem hænderne.

Det er bl.a. derfor, Økologisk Landsforening via Coop Crowdfunding vil lave undervisning ude på økologiske gårde, og lade børnene opleve, mærke og smage sig frem til ny viden og aha-oplevelser. Børnene bliver klogere på, hvad de spiser ved at så, høste og tilberede deres egen mad. Læs mere om projektet her.

Udlån eller belønning

Coop Crowdfunding giver medlemmerne to muligheder:

Man kan benytte den såkaldt ”lånebaserede crowdfunding” hvor man låner sine sparepenge ud til fødevareproducenter – fra 1.000 kroner og op  – og hermed støtter de fødevareproduktioner som man finder vigtige for fremtiden. Desuden vil man modtage en nærmere fastsat rente af sit udlånsbeløb.

Man kan også benytte den såkaldt ”reward-baserede crowdfunding”, hvor man støtter gode sager og projekter med et beløb – fra 100 kroner og op - mod at få en belønning f.eks. i form af de første vareprøver af et helt nyt produkt eller en personlig oplevelse. Økologisk Landsforenings tre projekter tilhører sidstnævnte kategori.