Danske virksomheder vil sælge mere økologi i Holland

Hollænderne har fået smag for økologi, og landets øko-salg vokser markant i øjeblikket. Danske virksomheder er klar til at forsyne de hollandske butikshylder med økologiske varer. De næste to dage deltager en gruppe danske virksomheder i et 100 procent økologisk eksportfremstød arrangeret af Økologisk Landsforening på fødevaremessen PLMA i Amsterdam.

Når stadig flere hollandske forbrugere går på jagt efter økologiske produkter i de hollandske butikker, skal de blandt andet kunne vælge dansk økologi på hylderne. Med det formål deltager en større gruppe danske fødevare-virksomheder i de kommende dage i et 100 procent økologisk eksportfremstød på fødevaremessen PLMA i Amsterdam.

- Salget af økologiske varer i Holland er vokset med cirka 15 procent hvert år de seneste par år. Hollænderne går i stigende grad op i dyrevelfærd, sundhed, kvalitet og transparens i fødevareproduktionen og interesserer sig således mere og mere for økologi. Det økologiske marked i Holland er dog stadig relativt umodent, og her kan de danske fødevare-virksomheder virkelig bidrage med mange spændende og innovative økologiske produkter af høj kvalitet. Der er et klart potentiale for større økologisk eksport til landet, siger Helene Birk, markedschef for eksportfremme i Økologisk Landsforening, der for femte år i træk arrangerer en 100 procent økologisk dansk fællesstand på PLMA.

Holland er i dag Danmarks fjerdestørste eksportmarked efter Tyskland, Sverige og Frankrig. Seks procent af den danske økologiske eksport i 2015 gik til Holland.

Vigtig styrke i at samle dansk økologi

På PLMA vil de mange udenlandske indkøbere kunne opleve alt fra danske økologiske grøntsager, kød og charcuteri til safte og smoothies, raw snacks og chokolade samt gluten- og laktosefri produkter.

- Danmark er kendt for høj fødevarekvalitet og fødevaresikkerhed, og som verdens førende økologi-nation med den højeste øko-andel i fødevaresalget - der nu ligger på knap 10 procent - har vi et meget stærkt økologisk image. Danske virksomheder er desuden langt foran de hollandske i forhold til at ramme aktuelle fødevaretrends. Så der er en kæmpe styrke i, at økologiske virksomheder fra Danmark står samlet på en fællesstand, og vi forventer – ligesom tidligere år på messen - meget stor opmærksomhed fra indkøberne, vurderer Helene Birk.

Urtekram ser kæmpe potentiale

En af de virksomheder, der allerede har foden indenfor på det hollandske marked, er øko-virksomheden Urtekram.

 - Holland er et af vores vigtigste eksportmarkeder udenfor Skandinavien. Cirka 15 procent af vores eksport går til hollandske dagligvarekæder og helsekostbutikker. I dag er det hovedsageligt økologisk bodycare, vi sælger dertil, men vi ser et kæmpe stort potentiale for at udvide vores eksport af økologiske fødevarer til landet. Derfor deltager vi på den danske økologiske fællesstand på PLMA. Vi kan se, at efterspørgslen på økologi vokser, og at øko-varer fylder mere og mere i de hollandske butikker, siger Bo Iversen, Head of Sales hos Urtekram, som har været med på messen før sammen med Økologisk Landsforening.

- Sidst vi deltog på PLMA var for tre år siden, men dengang var det nok lidt for tidligt i forhold til, hvor udviklet markedet for økologi var. Jeg tror, det er helt det rette tidspunkt nu, så vi forventer os rigtig meget af messen, siger han.


 

FAKTA:

  • Salget af økologiske varer i Holland udgør i dag knap fire procent af det samlede fødevaresalg. I Danmark er øko-andelen 9,6 procent.
  • Der blev i alt eksporteret danske øko-varer for 1.983 millioner kroner i 2015, hvilket er en stigning på 15 procent i forhold til 2014.
  • Økologisk Landsforening forventer, at den samlede danske økologi eksport vil nå cirka 3,5 mia. kroner i 2020.
  • Økologisk Landsforening har 195 virksomhedsmedlemmer, og dækker cirka 95 procent af den samlede danske øko-produktion på virksomhedssiden.