Evald Vestergaard fylder 60 – åbent hus mandag

Økologisk mælkeproducent, mejeriejer og tidligere formand for Økologisk Landsforening, Evald Vestergaard, fylder 60 på mandag den 22. maj. I den anledning er der åbent hus på gården i Hinge mellem Kjellerup og Silkeborg.

Økologi, gårdmejeri, råmælksoste, sortbrogede malkekøer og en masse skolebørn. Det er i ultrakorte træk, hvad der har fyldt Evald Vestergaards hverdag siden han i 2013 kunne trække sig lidt tilbage fra rampelyset efter seks år som formand for Økologisk Landsforening. Evald Vestergaard var formand i en periode, hvor vi gik fra nationale økologiregler til harmoniserede EU-regler, en periode, hvor det økologiske spisemærke blev født og en periode hvor to på hinanden følgende regeringer satte mål om fordobling af det økologiske landbrugsareal i Danmark. Det var også i Evald Vestergaards formandsperiode, at Økologisk Landsforening brød med det tidligere Landbrugsraadet og takkede nej til en plads i en af bestyrelserne i det nye Landbrug & Fødevarer, og det var i denne periode, at økologien styrede gennem finanskrisen med fortsatte vækst i salget og indledte de første af den række kvantespring på eksportmarkederne. Blandt andet med udnævnelsen som årets land på Biofach i 2009.

Økologi, råmælksost og undervisning af skolebørn

Hjemme på gården mellem Kjellerup og Silkeborg var Evald og hans kone Erene de første i Danmark, der fik tilladelse til at producere råmælksost. Det foregår på gårdens ege mejeri, som er indrettet i en tilbygning til stalden, og som i dag drives i fællesskab med Naturmælk. I tiden efter formandsgerningen i ØL, har Evald ud over selve landbrugs- og mejeridriften på gården også kastet sig over et andet arbejde, der ligger ham nært. Børn og unge – og navnlig undervisning af dem. Gården i Hinge er hver uge ramme om undervisning for dels to fjerdeklasser fra Ans Skole og dels en specialklasse fra Silkeborg. Samarbejder, der begge har kørt i en årrække. Du kan se lidt om, hvordan undervisningen foregår hos Evald i videoen her.

Åbent hus mandag

Mandag fylder Evald Vestergaard 60. Og det er jo ingen alder, så efterløn, pension eller anden form for tilbagetrækning er slet ikke et tema.

- Så længe man ikke er presset helbredsmæssigt og stadig synes, arbejdet er interessant, så er det jo på alle måder dejligt at kunne beskæftige sig med det, man brænder for, siger Evald Vestergaard.

Mandag den 22. maj er der i anledning af dagen åbent hus på Osteriet Hinge, Tanghusvej 14, 8620 Kjellerup fra kl. 15.00 til 18.00.