Man kan faktisk smage god samvittighed

Peter Larsen Kaffe omlægger nu hele sortimentet af hele bønner til certificeret kaffe eller økologi. I den forbindelse har virksomheden testet, om danskerne kan smage den gode samvittighed. Se video af eksperimentet.

God samvittighed kan smages. Sådan lyder konklusionen på et eksperiment, som Peter Larsen Kaffe har foretaget blandt kaffedrikkende danskere.

Deltagerne blev bedt om at smage på to kopper kaffe, som begge indeholdt økologisk og Fairtrade-certificeret kaffe – den eneste forskel var, at den ene kop havde Øko-mærket og Fairtrade Mærket på sig. Men det vidste deltagerne ikke.

Næsten alle som deltog i testen mente, at den økologiske og Fairtrade-certificerede kaffe var bedre end den konventionel kaffe.

Testen kommer som en del af en kampagne, hvor Peter Larsen Kaffe vil sætte fokus på, hvor vigtigt det er, at vi alle viser hensyn til miljøet og til fair handel.

Peter Larsen Kaffe var de første i branchen, der valgte at satse på økologi tilbage i 90’erne. Og i dag tænker firmaet konsekvent økologi og certificering ind, når de udvikler og sender nye produkter på gaden, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

- Kaffen er i fare. Klimaforandringerne risikerer at udrydde specialkaffen, og forskere vurderer nu, at halvdelen af verdens kaffedyrkningsarealer kan være forsvundet allerede i 2050. Derfor er det vigtigt at sætte fokus på en mere bæredygtig vej. Peter Larsen Kaffe har valgt, at gå all in på at omlægge vores kernesortiment til at være certificeret, siger udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe, Lars Aaen Thøgersen og fortsætter:

- Vi bliver nødt til at handle med omtanke i en global verden, hvor der ikke længere er langt fra bonde til forbruger. Desuden satser vi meget på økologi, og vi mener, at vi som firma må gå forrest, hvis vi ønsker en mere grøn og bæredygtig fremtid. Hvis alle led – producent, forbruger og indkøber – tænker økologien og bedre forhold for kaffebonden ind i deres valg, så er vi allerede et godt skridt videre mod en grønnere og mere fair verden.

Smager med hjertet

Derfor passer det lille eksperiment godt ind i firmaets strategi. For danskerne smager ikke kun med sanserne – men også med hjertet.

”Eksperimentet sætter en tyk streg under, at god smag ikke kun findes i koppen – men også i købsprocessen. Flere og flere forbrugere er klar til at betale en smule mere for at kaffen er produceret med særlige hensyn til både mennesker og miljø”, siger Lars Aaen Thøgersen.

Udfaldet af Peter Larsen Kaffes eksperimentets kommer ikke bag på Lars AP, stifter af og partner i Fucking Flink, der er en social bevægelse og virksomhed, som beskæftiger sig med skabe et mere flinkt samfund. Bevægelsen har næsten 200.000 følgere på Facebook.

Ifølge Lars AP giver det faktisk mening, at vi kan smage den gode samvittighed:

- I dette tilfælde smager forsøgspersonerne med følelserne, for der er jo ikke forskel på de to kopper kaffe. Vi mennesker har en tendens til at vælge det – og bedst kunne lide det - der giver os noget ekstra og en følelse af velvære. Hvis man ser økologi som noget, der er med til at gøre verden til et bedre sted, vil vi også naturligt føle, at økologi smager bedre. Det er den følelse, vi får i kroppen af at indtage noget økologisk, fordi vi forbinder det med noget godt, forklarer han.