Tropisk plante ordner spolorm hos høns

Forskere fra DTU har fundet en metode til at bekæmpe parasitter hos høns. Der er tale om et ekstrakt fra en tropisk plante, og forskerne forventer, midlet vil kunne anvendes i økologien.

Spolorm er en udbredt parasit i hønseholdet, men nu er der udsigt til en løsning med et naturprodukt, som økologer måske kan få lov at bruge. Et ekstrakt fra en tropisk plante er testet på kyllinger og virker ifølge ’opfinderen’ Anders Permiin, der er dyrlæge og forsker ved DTU, virker det næsten 100 procent. Behandlingen er i øjeblikket ved at blive patenteret, og derfor røber forskerne ikke hvilken plante, der er tale om.

Hønsene skal behandles i fem dage tre gange om året enten gennem vand eller foder. Der er efterfølgende ingen tilbageholdelsestid for æggene, fremgår det af DTUs nyhedsbrev.

Spolorm er et problem i det økologiske hønsehold, og et studie har tidligere vist, at der er sammenhæng mellem dødelighed og niveauet af infektion med indvoldsorm. Dødeligheden var om sommeren dobbelt så høj i højt-inficerede bedrifter som i lavt-inficerede.