EU-borgere: Gør økologi til mål i fremtidig landbrugspolitik

Økologisk landbrug bør være et mål i en moderniseret udgave af EU’s fælles landbrugspolitik. Det påpeger landmænd, interesseorganisationer og borgere på tværs af EU’s medlemslande i en offentlig høring.

EU’s landbrugsministre arbejder netop nu med en reform af EU’s fælles landbrugspolitik (CAP). I den forbindelse blev alle borgere i EU’s medlemslande i februar inviteret til at sætte deres præg på fremtidens fødevareproduktion ved at deltage i en offentlig høring.

Resultaterne af høringen viser blandt andet, at borgere på tværs af EU’s medlemslande fremhæver økologisk landbrug som et mål, der bør indgå i en moderniseret udgave af EU’s fælles landbrugspolitik.

- Med mere end 58.000 besvarelser viser høringen et prisværdigt engagement på tværs af EU’s medlemslande. Både landmænd, interesseorganisationer, virksomheder og i høj grad også almindeligt interesserede europæiske borgere har givet deres input til arbejdet med EU’s landbrugsreform. De fremhæver tydeligt økologisk landbrug som et ønske til mål i den fremtidige landbrugsproduktion, og man må forvente, at det får væsentlig betydning i arbejdet med reformen, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

Høringen, som bestod af et elektronisk spørgeskema med 28 spørgsmål, lukkede i maj, og resultaterne blev for nyligt præsenteret af Europa-kommissionen på en konference i Bruxelles.

Figur: Ordets størrelse vægtes efter dets forekomst blandt svarene fra deltagere.