Supermarked dyrker økologisk frugt og grønt på taget

Kunderne i et canadisk supermarked kan fremover købe økologisk frugt, grønt og honning dyrket på forretningens eget tag.

Køb økologisk frugt og grønt dyrket på supermarkedets eget tag.

Den mulighed får kunderne i det canadiske supermarked IGA extra Famille Duchemin i en forstad til Montreal nu, efter at man med hjælp fra virksomheden The Green Line: Green Roof har anlagt en have på 2.300 m2 oven på forretningens tag. Her dyrkes og sælges godt 30 forskellige sorter af frugt og grønt, heriblandt tomater, radiser, aubergine, kål og basilikum, indtil vintervejret sætter ind.

Der er desuden opsat otte bikuber, så bierne kan hjælpe med bestøvning og på længere sigt begynde at producere honning.

Det skriver lokalmediet Montreal Gazette.

- Folk er meget interesserede i at købe lokalt, og det bliver ikke mere lokalt end det her, siger forretningens medejer Richard Duchemin til Montreal Gazette.

Genbruger eget vand

IGA extra Famille Duchemin har samtidig en af de højeste grønne certificeringer for bygninger i Canada, og det hjælper taget med, idet det ekstra lag jord forstærker bygningens isolering. Samtidig bliver afgrøderne vandet med vand fra butikkens eget afdampningssystem, og taget er blevet tilholdssted for fugle og insekter.

- En grøn taghave giver os muligheden for at dyrke vores lidenskab for mad, samtidig med at vi sænker vores miljøaftryk, noget der er særligt vigtigt for os. Vi er glade for at kunne sætte gang i dette innovative projekt og håber, at det inspirerer andre virksomheder til at gøre det samme, siger han.

Ifølge IGA Extra Famille Duchemin er supermarkedet det første i Canada til at sælge øko-grønt dyrket på eget tag. Det har i øvrigt skabt to fuldtidsjob; en helårig og en halvårig stilling.

Se en video af projektet her: