Danskerne er bekymrede for sprøjtegifte i deres mad

Danskerne bekymrer sig i høj grad om sprøjtegifte. Det er svært at gennemskue, hvilke varer, der indeholder rester af sprøjtegifte, og hvad sprøjtegifte i maden betyder for helbredet, viser en ny undersøgelse fra Økologisk Landsforening. Foreningen går nu i luften med Danmarkshistoriens største øko-kampagne, ’Ren Madglæde – Økologi’. Kampagnen skal tydeliggøre overfor danskerne, at økologi er det sikreste valg, hvis man vil spare sig selv og familien for sprøjtegifte.

Øko-æbler, øko-mel og øko-mælk. Økologiske fødevarer fylder mere og mere i de danske indkøbskurve. Det er ikke for ingenting, at danskerne kan kalde sig for verdensmestre i økologi. Øko-salget er steget mere end ti år i træk, og i første halvår af 2017 er salget af økologiske fødevarer steget med cirka 12 procent. Det viser nye tal fra Økologisk Landsforening.

Når danskerne vælger økologi, er den vigtigste årsag ønsket om at undgå af sprøjtegifte i maden. Det viser en ny undersøgelse, som Økologisk Landsforening har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Især når det gælder deres børn, er danskerne bekymrende. Her er hele 61 procent ’ekstremt’, ’meget’ eller ’noget’ bekymrede omkring rester af sprøjtegifte i maden. Kun otte procent er ’slet ikke bekymrede’.

Undersøgelsen viser også, at seks ud af ti danskere synes, det er svært at gennemskue, hvilke varer der indeholder rester af sprøjtegifte. Og at 41 procent synes, det er ’svært’ eller ’meget svært’ at gennemskue, hvad sprøjtegifte i maden betyder for deres helbred.

Danskernes bekymring er velbegrundet. Der er nemlig rester af sprøjtegifte i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i de danske butikker, viser Fødevarestyrelsens pesticidrapport. De økologiske producenter bruger ikke sprøjtegifte i marken.

- Undersøgelsen viser, at danskerne mangler viden og i høj grad bekymrer sig om sprøjtegifte i maden – især i forhold til deres børn. Ø-mærket og EU’s økologi-mærke er en let vejviser, hvis man gerne vil undgå sprøjtegifte. Det skal kampagnen gøre danskerne opmærksomme på, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Ren Madglæde skal hjælpe danskerne udenom sprøjtegifte

I disse uger lancerer Økologisk Landsforening Danmarkshistoriens største økologi-kampagne, ’Ren Madglæde – Økologi’, der er støttet af EU og en række danske virksomheder og har et samlet budget på 25 mio. kroner. I første del af kampagnen er der fokus på, at økologi er fri for sprøjtegifte.

- Vores overordnede budskab til danskerne er, at økologi er det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af sprøjtegifte i maden. Med Ren Madglæde-kampagnen gør vi bl.a. op med myten om, at man bare kan vaske eller skrælle sin frugt, hvis man vil være fri for sprøjtegift. Og vi oplyser danskerne om, hvilke varer de skal være særligt opmærksomme på. Eksempelvis står ikke-økologiske æbler for hele 30 procent af de sprøjtegifte, danskerne får gennem kosten, siger Helle Bossen og fortsætter:

- Ingen ved med sikkerhed, hvordan sprøjtegifte påvirker vores sundhed. Men undersøgelser tyder på, at de blandt andet kan skade børns hjerneudvikling. Stadig flere danskere vælger økologisk frugt og grønt, fordi de hellere vil være på den sikre side end satse på, at stofferne ikke er skadelige. Vi vil vise endnu flere danskere vejen til ren mad med glæde.

’Ren Madglæde – Økologi’ er en treårig kampagne, hvor målet er at øge salget af økologiske fødevarer med 50 procent fra 2017 til 2020.

Nøgletal fra ny befolkningsundersøgelse og nye markedsdata:

• Den vigtigste årsag til, at danskere køber økologiske fødevarer er at undgå sprøjtegifte. Hele 45 pct. af danskerne køber økologiske fødevarer for at undgå sprøjtegifte. 32 pct. køber økologiske fødevarer for at skåne miljø og drikkevand, mens 22 pct. køber økologiske fødevarer for at gøre noget godt for dyrevelfærden.
  • 39 procent af danskerne er ’ekstremt’, ’meget’ eller ’noget’ bekymrede omkring rester af sprøjtegifte i fødevarer, når det gælder dem selv. Kun 20 procent er ’slet ikke bekymrede’.
  • Når det gælder deres børn, er det hele 61 procent, der er ’ekstremt’, ’meget’ eller ’noget’ bekymrede omkring rester af sprøjtegifte i maden. Kun otte procent er ’slet ikke bekymrede’.
  • 59 procent af danskerne synes det er ’svært’ eller ’meget svært’ at gennemskue, om et produkt indeholder rester af sprøjtegifte. Kun 8 procent synes, det er ’nemt’ eller ’meget nemt’.
  • 41 procent synes, det er ’svært’ eller ’meget svært’ at gennemskue, hvad det betyder for deres helbred, hvis der er rester af sprøjtegifte i en fødevare.
  • Ifølge Økologisk Landsforening viser tilbagemeldinger fra dagligvarehandlen, at salget af økologi steg med ca. 12 procent i det første halvår af 2017.
  • Salget af økologiske frugt og grønt kommer igen til at sætte rekord i år, forventer Økologisk Landsforening. Over de seneste tre år er salget af øko-frugter og grøntsager vokset med 65 procent.