Ny forskning: Køber du økologisk, hænger det ved

Når man først er begyndt at lægge økologiske varer i indkøbskurven, bliver man ved. Det konkluderer forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt omkring 10.000 Coop-medlemmers indkøb i knap to år.

Når danskerne begynder at købe økologiske varer, vil de fleste fortsætte med det og endda købe endnu mere økologi. Det viser ny forskning fra Aarhus Universitet, skriver DR.dk.

Forskerne har undersøgt knap 10.000 Coop-medlemmers indkøb i knap to år, og det viser sig, at det hænger fast, når man først begynder at købe økologisk, fortæller en af forskerne bag, professor i økonomisk psykologi John Thøgersen.

- Vi køber økologi, blandt andet fordi det er bedre for miljøet og betyder en bedre dyrevelfærd. Fordi det bliver moralsk, har vi meget svært ved at stoppe med det igen, for så ville vi jo pludselig være umoralske, forklarer han.

Han fortæller, at han og kollegerne i forskningsprojektet har kortlagt et typisk adfærdsmønster blandt forbrugerne.

- Vi har fundet ud af, at danske forbrugere typisk køber økologisk mælk som det første. Når først de har købt økologisk mælk, er der en større sandsynlighed for, at de så begynder at købe økologiske grøntsager og dernæst økologisk frugt, og så går de videre til andre produktkategorier, siger han.

Man begynder på en økologisk rejse

Den tendens genkender markedschefen i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.

- Når man først har valgt økologiske varer til, så er man begyndt på en økologisk rejse, hvor man vil opdage, at der findes velsmagende og attraktive økologiske varer indenfor alle varegrupper, siger han.

Henrik Hindborg forklarer, at danskerne ofte begynder at købe økologi, fordi de vil undgå rester af sprøjtegifte på frugt og grøntsager. Økologisk havregryn, økologisk mel samt den økologiske mælk er også blandt de produkter, man hurtigt kommer til.

- Det er ønsket om at undgår pesticider, der vægter tungest, når man sætter første ben på ”den økologiske trappe”. Vi ser også, at økologi ofte går hånd i hånd med en sundere livsførelse, hvor man spiser flere grønsager, flere fuldkornprodukter og ofte barbere lidt ned på kødmængden, siger markedschefen og fortsætter:

- Efter basisvarerne fører trappen over til de mere sammensatte produkter – eks. müsli, syltetøj og drikkevarer - hvor en af de store bonusser er, at økologien går helt udenom 330 e-numre, der anvendes i den konventionelle produktion. Man slipper altså for kunstige farvestoffer og aromastoffer.

Senere fører den økologiske trappe over til kødet – hvor økologien sikrer, at dyrene har god plads og kommer ud under åben himmel. Til sidst på den økologiske rulletrappe kommer nydelsesvarer som for eksempel dessertis, konfekture, kager og vin.