Svenskerne har smag for danske øko-varer

Svenskerne køber økologiske varer som aldrig før, og de er vilde med økologi fra Danmark. Eksporten af danske øko-produkter til svenske butikshylder er næsten fordoblet på to år. Denne uge drager 22 danske øko-virksomheder til Malmø for at udnytte eksportpotentialet i bl.a. Sverige.

Aldrig tidligere er der blevet sendt så mange økologiske varer fra Danmark over sundet til Sverige. Øko-eksporten til Sverige satte rekord i 2015, hvor den nåede op på knap 400 mio. kroner, ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik. Det er næsten en fordobling på to år.

Den udvikling vil 22 danske øko-virksomheder bygge videre på, når de i denne uge drager til Malmø. Her deltager de i Økologisk Landsforenings eksportfremstød på messen Nordic Organic Food Fair, der finder sted onsdag d. 15. og torsdag d. 16. november.

- Sverige i særdeleshed rummer et stort eksportpotentiale for danske virksomheder i øjeblikket. Svenskerne efterspørger i stigende grad økologi og opfatter danske øko-varer som meget attraktive. Danmark er det land i verden, hvor økologi fylder mest i forbrugernes indkøbskurv, og vi har et meget veludviklet økologisk marked. Det betyder, at danske virksomheder står bag et bredt udvalg af økologiske kvalitetsprodukter, som er interessante for både svensk dagligvarehandel og svenske caféer, restauranter, kantiner og offentlige køkkener, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Hun peger på, at det især er økologiske mejeriprodukter, grøntsager og frugter, der eksporteres til Sverige.  Eksporten af økologisk frugt og grønt er øget med hele 160 procent over de seneste to år.

Virksomheder ser også potentiale i Sverige

De 22 danske virksomheder, der deltager i eksportfremstødet, vil præsentere alt fra økologiske mejeriprodukter, grøntsager og fjerkræsprodukter til flydende urter, bønnepastaer, instant grød og snacks.

En af de virksomheder, der deltager i eksportfremstødet, er Thise Mejeri.

- Vi tager med på Nordic Organic Food Fair for første gang, fordi vi ser et stort potentiale for at udvide vores eksport af økologiske oste og smør til især Sverige. Både den svenske detailhandel og foodservice-sektor er interessant for os. Og så er det den rette messe at være til stede på. Vi forventer at få en lille håndfuld gode kontakter, vi kan følge op på, siger Peder Gerhardt Jessen, salgs- og marketingsdirektør hos Thise Mejeri.

Møllerup Brands fra Rønde, der producerer en stribe økologiske hampe-produkter i samarbejde med økologiske landmænd og producenter, deltager også på messen for første gang.

-  Vi har i år introduceret de første økologiske varianter af vores produkter, fordi vi mærker en stor efterspørgsel på økologi. Vi ser et meget stort potentiale på det svenske marked, hvor der bl.a. er mange veganere, som generelt er meget interesserede i de ernæringsmæssige fordele ved hamp, siger Henrik Rendbøll, direktør for Møllerup Brands, som vil præsentere indkøberne på messen for bl.a. ristede økologiske hampefrø, hampeolie, granola og pesto med hamp.

Salget af økologi i Sverige forventes i år at nå op på 27,4 mia. svenske kroner, hvilket svarer til cirka en tredobling på fem år. Det fremgår af en rapport fra svenske Ecoweb, som gennem flere år har monitoreret og analyseret det svenske marked.

Dansk økologi-succes på konference-program

På Nordic Organic Food Fair kan man den 15. november opleve Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening, præsentere hvordan Danmark har opnået positionen som verdens førende økologination gennem offensivt markedssamarbejde og innovativ økologisk politik.

Interessen for den danske økologi-model er stor. Alene de seneste fire år har mere end 28 forskellige lande - lige fra Norge til Kina og Bhutan - været i dialog med Økologisk Landsforening om Danmarks erfaringer med at udvikle økologi både i markedet og i politik.