Økologi, smartphones og Nem-id siger mest om det nye årtusinde

Smartphonen, Nem-id-et og økologiske fødevarer siger mest om det nye årtusinde, vurderer tv2’s brugere, ifølge en ny afstemning.

Brugerne på tv2.dk er blevet bedt om at stemme på de ting, de mener, siger mest om det kun 17 år gamle, nye årtusinde. Og de har udpeget økologiske fødevarer som én af tre topscorer – sammen med smartphonen og Nem-id-et, skriver tv2.dk.

Livsstilsekspert og kommunikationsrådgiver Henrik Byager mener, at de økologiske fødevarer indtager en fortjent tredjeplads.

- Det er en værdig repræsentant for en af de ting, vi har snakket mest om siden årtusindeskiftet, og som vi stadig ikke færdige med at slås om, siger han og påpeger, at økologiske fødevarer er gået fra at blive set som ”venstreorienteret hippiemad” i det konventionelle landbrug til at være noget, som store dele af familien Danmark nu foretrækker.

I dag køber cirka halvdelen af danskerne økologiske fødevarer hver eneste uge, og salget af økologi er vokset i mere end ti år i træk.

Helle Lundsgaard, der ligesom Byager er livsstilsekspert og kommunikationsrådgiver, mener, at forbruget af økologiske fødevarer er kommet for at blive og tilmed kun vil vokse. I denne uge kom det frem, at der er fundet rester fra sprøjtegift i hver fjerde dansk, konventionelt dyrkede grøntsag. Og det er tal som disse, der påvirker forbrugerne, mener hun.

- Hvis giftsprøjtninger nu var aftagende, ville mange måske tænke på, om man får så meget ekstra ud af at købe økologisk. Men det er klart, at det vil fremme salget af økologiske varer, hvis vi hører den slags historier, siger hun.

Rørt over opbakningen i befolkningen

Resultatet af TV2’s afstemning vækker stor begejstring i Økologisk Landsforening.

- Vi er helt rørte over opbakningen til økologi i befolkningen. Det kendetegner netop økologi i Danmark, mere end i nogen andre lande, at økologi er blevet folkeligt. Dels har danskerne taget økologi til sig som noget, der afspejler vigtige værdier; omtanke for miljøet, naturen, dyrene og familien. Og dels er økologi - ligesom vindmøller og fodbold - noget vi er stolte af, fordi vi er gode til det, siger Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening.

Danskerne er verdensmestre i at købe økologiske varer. Økologi fylder således mere i det samlede fødevaresalg i Danmark, end noget andet sted i verden.

 

TV2’s afstemning blev lavet i anledningen af, at Nationalmuseet i den nye udstilling ’Din ting - vores historie’ har indsamlet 30 ting, der alle siger noget om Danmarkshistorien fra 2000-2017.