165 kantiner erstatter buræg med øko-æg

Kantinekoncernen Fazer Food Services følger efter de fleste andre store fødevarekoncerner og dropper buræggene. Kantinerne vil fremover udelukkende bruge økologiske æg.

I de 165 kantiner, hvor Fazer Food Services' omkring 1000 medarbejdere dagligt bespiser omkring 45.000 gæster, vil der i fremtiden ikke længere være buræg på menuen. De mange årlige ton æg skal i fremtiden være økologiske, skriver FødevareWatch.

- Kunderne forventer, at vi har en holdning til den mad, vi serverer. Det handler ikke kun om økologi, men at vi har tænkt hele forsyningskæden ind, og dermed også tager højde for velfærden hos de dyr, der forsyner vores kantiner med lækre fødevarer. I 2017 har vi serveret 170 tons æg, og med den store mængde tror vi på, at vi kan gøre en forskel, udtaler adm. direktør, Morten Hammerich, i en meddelelse sendt til FødevareWatch.

Mere økologi og mindre kød

Ifølge direktøren kommer kunderne ikke til at mærke overgangen med hensyn til prisen. Som del af det samlede tilbud, som kantinekunderne får, vil der i fremtiden også blive pillet lidt ved det udvalg, som møder buffetfolket.

- Omlægningen til økologiske æg er en naturlig del af den bæredygtige udvikling, vi er i. Selvom økologiske æg er dyrere end både bur-, skrabe- og frilandsæg, kommer kunderne ikke til at mærke prisforskellen. Vi henter besparelserne andre steder. Blandt andet har vi skruet op for de grønne retter og reduceret mængden af kød på buffeten, og det mærkes positivt på bundlinjen. Den gevinst investerer vi i endnu mere bæredygtighed og højere kvalitet, siger Morten Hammerich.