Nye værter er afgørende for Økodags fortsatte succes

Rekruttering af nye værter er et springende punkt i forhold til at sikre Økodags fortsatte succes. Det var der udbredt enighed om, da Økologisk Landsforening samlede flere end 70 Økodag-værter til inspirationsdag i Middelfart. Eventen er yderst værdifuld for den økologiske branche og al umagen værd, vurderede kommunikationsrådgiver, Henrik Byager og ØL’s administrerende direktør, Helle Borup.

Hvad skal der til for at sikre Økodags succes i fremtiden?

Med det spørgsmål i centrum samlede Økologisk Landsforening en aften i december flere end 70 eksisterende og potentielle nye Økodag-værter til inspirationsdag på Sinatur Hotel Sixtus i Middelfart. Her udvekslede økologerne erfaringer, drøftede udfordringer og muligheder og fik taget pulsen på Økodags betydning.

Som første punkt på dagsordenen gav ØL’s administrerende direktør, Helle Borup Friberg, sin vurdering af forbrugereventens værdi for branchen. Hun hæftede sig blandt andet ved, at evalueringsrapporten fra sidste år viser, at 96 procent af gæsterne til Økodag gerne vil komme igen.

- Så høj en anerkendelse på tværs af så mange gårde og så mange værtskaber synes jeg faktisk, er helt utrolig. Det vidner om den betydning, Økodag har, og den oplevelse, som I formår at give gæsterne. Det skal I have en kæmpe tak for, sagde hun.

Sjov og effektiv formidling

Helle Borup Friberg kommer fra en stilling i LEGO Education, hvor hun har arbejdet med at udvikle kreative læringsmaterialer til børn i hele verden. På den baggrund er hun ikke i tvivl om eventens værdi i forhold til at fremme det økologiske salg, påpegede hun overfor Økodag-værterne.

- Den bedste måde for både børn og voksne at lære på er at komme ud og få lov at bruge alle sanser. At få lov til selv at opleve og komme tæt på. Derfor er jeg meget bevidst om, at Økodag er en af de bedste muligheder, vi har, for at formidle viden på en sjov og effektiv måde. Hvis vi skal have danskerne til at ændre adfærd, så er tilførelse af viden det vigtigste parameter. Evalueringen viser, at en stor del af gæsterne går fra jeres gårde med en større forståelse for dyrevelfærd, økologisk sprøjtefri produktion og god natur, sagde Helle Borup Friberg og afsluttede derpå med en bøn til de økologiske mælkeproducenter.

- I må meget gerne opfordre naboer eller kolleger derude til at melde sig som fremtidige værter, så vi kan give endnu flere mulighed for at komme til Økodag.

Selvforstærkende succes

Mere end 200.000 danskere har deltaget til hver Økodag de seneste år. Netop det store antal gæster er en afgørende faktor for begivenhedens succes og har en selvforstærkende effekt, påpegede kommunikationsrådgiver og livsstilekspert, Henrik Byager, i det efterfølgende oplæg.

- Økodag er en smuk, livsbekræftende begivenhed. Og det, at der er rigtig mange mennesker, der deltager, er en del af værdien. Man føler, man er med til noget, som andre mennesker også synes er vigtigt. Og hvis det pludselig går meget ned ad bakke, vil det være et problem. Så vil folk ikke sige: ”Hvor er det fedt, at der nu er meget mere plads til at parkere, og der ikke så lang kø ved toilettet”. De vil derimod sige: ”Nå, det har nok toppet”.

Værterne bag Økodag bruger mange ressourcer på at åbne deres gårde op for danskerne, når deres køer skal lukkes ud på forårsgræs. Men eventens effekt er anstrengelserne værd, vurderede Henrik Byager.

- Økodag skal ses som en del af en langvarig relation, man bygger op. Ikke som en selvstændig salgsaktivitet. Jeg ved godt, at det er super hårdt arbejde, som kommer oven i alt det andet. Og så tænker man, er det umagen værd? Med det enorme antal gæster, der deltager, og den presseomtale det giver, så vil jeg sige, at det er en rigtig god tidsinvestering. Det giver ikke nødvendigvis mere salg i morgen, men det er et af de helt afgørende spor i brandingen, som kan hjælpe jer alle sammen som økologer. Man kan ikke lave en kampagne, der har den samme gennemslagskraft, som Økodag har.

"Vi vil holde Økodag"

At Økodag risikerer at drukne i sin egen succes, hvis der ikke kommer nye værter til, var en pointe, der blev gentaget flere gange, da værterne skulle præsentere deres overvejelser efter en runde erfaringsudveksling i grupper.

Blandt deltagerne på inspirationsdagen var et ungt par, Frederik Uhre og Katrine Fynbo på henholdsvis 29 og 30 år, som er nogle af dem, der kan bidrage med friske kræfter. Aftenens diskussion gjorde indtryk på parret, som driver det nyomlagte økologiske landbrug Bøgelundegaard ved Varde.

- Økodag er et kæmpe vindue ud til dem, der skal købe vores fødevarer. Det er en mulighed for at fortælle en god historie til forbrugerne. Vi kom for at blive bekræftet i, at vi skal holde Økodag. Og det er vi blevet, siger Katrine Fynbo, da aftenens program var overstået.

Hun bliver bakket op af kæresten Frederik, der dog er lidt mere betænkelig ved at slå til som Økodag-vært med det samme.

- Vi har blandt andet siddet og talt med to andre potentielle nye værter om, at det er overvældende at tænke på, at der måske kan komme op til 3.000 gæster på vores gård, hvis vi vælger at holde Økodag. Så der ligger mange praktiske overvejelser i det. Men jeg kan også forstå på det hele, at der er udarbejdet en skabelon, så man ikke skal opfinde den dybe tallerken som ny vært. Vi har i hvert fald besluttet, at vi skal holde Økodag på sigt. Om det så bliver i 2018, det må vi se, sagde Frederik Uhre.

Et par dage efter workshoppen tilmeldte parret sig som værter til Økodag i 2018.

Økodag finder i år sted den 15. april. Hvis du overvejer at være vært, kan du kontakte projektleder Birgitte Nygaard, tlf. 30 32 87 33, eller projektkoordinator Sofie Egel Nyboe, tlf. 61 97 49 13, for yderligere information.