Besøg gårdbiogasanlæg ved Fuglebjerg

I november trykkede tre sjællandske landmænd på startknappen til et nyt økologisk biogasanlæg. Mandag 26. februar kan du se og høre, hvordan det er gået, når Økologisk Landsforening inviterer til bedriftsbesøg om biogas og gødning til planteavlen. Nyt fra projekt DEMONSTRATION AF NYE ØKOLOGISKE LØSNINGER.

TILMELD DIG HER

Endnu et økologisk biogasanlæg har set dagens lys. Denne gang på Sjælland og med udgangspunkt i at skaffe gødning til den økologiske planteavl. Det er landmændene Jesper Hansen, Lise og Bjørn Rasmussen, der gennem selskabet LBJ Bio står bag anlægget.

Anlægget er bl.a. interessant, fordi det er et Sauter-anlæg og det første af sin art i Danmark. Anlægget vurderes at være velegnet til at afgasse tørre biomasser som fast møg, græs og afgrøderester.

Gødningssituationen for økologiske planteavlere er evig aktuel, ikke mindst på Sjælland, hvor der er langt mellem husdyrene. Det er baggrunden for Økologisk Landsforenings arrangement, hvor der både bliver lejlighed til at se og høre om anlægget, diskutere gødningssituationen på Sjælland og få præsenteret nogle af de nye værktøjer, som ØL har udarbejdet om emnet.

Tid, sted og program

Vi mødes 26. februar kl. 10.30 hos Lise og Bjørn på adressen Vådagervej 13, 4250 Fuglebjerg. Programmet

Ejerne fortæller om anlægget, og konsulenter fra Økologisk Landsforening, ØkologiRådgivning Danmark og VKST holder oplæg. Når vi har set anlægget, slutter vi med en sandwich og fri debat. Vi regne med at slutte lk. 13.

Alle er velkomne. Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig aht. frokost. Tilmelding senest onsdag d. 21. februar via ØLs kalender, hvor programmet også vil fremgå.

Yderligere information: projektkoordinator Jane Elisabeth Thomsen, jet@okologi.dk eller tlf.: 4190 2017.

Arrangementet er led i Økologisk Landsforenings projekt Demonstration af nye økologiske løsninger, der er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug, Den Europæiske Fond for Udvikling af Landdistrikterne og Miljø- og Fødevareministeriet.