Danske øko-virksomheder i stort eksportfremstød

Udenlandske forbrugere har smag for dansk økologi. Det vil over 40 danske virksomheder udnytte, når de i næste uge drager til Nürnberg for at gå på jagt efter nye eksportaftaler på verdens største øko-messe. Eksportfremstødet arrangeres af Økologisk Landsforening, som vurderer, at eksporten af danske øko-varer vil runde tre milliarder i 2018.
Dansk økologisk eksportfremstød i Tyskland, arrangeret af Økologisk Landsforening.

Den danske økologi-eksport er mere end fordoblet på fire år, og den udvikling står over 40 danske virksomheder klar til at bygge videre på, når verdens største økologiske messe, BioFach i Nürnberg, åbner dørene onsdag den 14. februar.

På den danske fællesstand - som arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med netværket Bio Aus Dänemark - vil virksomhederne præsentere alt fra økologiske mejeriprodukter, æg, kød og kornvarer til snackbarer, chokolade, hampeprodukter og veganske varer overfor de mange udenlandske indkøbere.

- Danskerne har verdensrekorden i at lægge økologiske varer i indkøbskurven, og de efterspørger økologi indenfor flere og flere varegrupper. Derfor udvikler de danske virksomheder konstant nye, spændende øko-varer, og det er der mange lande, der har fået øje på. Eksportpotentialet for de danske øko-virksomheder er derfor stort. Udstillerne på årets BioFach giver et godt billede af den bredde og innovationskraft, der kendetegner dansk økologi, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, som i år sætter fokus på innovation med et nyhedsområde på den danske fællesstand, hvor minimum 15 danske virksomheder udstiller økologiske produktnyheder.

Introducerer helt ny drikkevarekategori

En af de virksomheder, der deltager på BioFach for første gang, er Copenhagen Sparkling Tea Company, der blev stiftet i 2017 og sendte de første produkter på markedet samme forår. Virksomheden har allerede hul igennem til seks eksportmarkeder med sine lav- og nonalkoholiske, mousserende teer.

- Det store vækstpotentiale for os ligger udenfor Danmark, og både de nære og fjerne markeder er interessante for os. Vi er de eneste i hele verden, der laver et økologisk champagneprodukt på koldtrukkede teer, så det er en helt ny drikkevarekategori, vi er ude at introducere. Vi glæder os rigtig meget til at se, hvordan det bliver taget imod på BioFach, siger Bo Sten Hansen, der er direktør og medstifter af Copenhagen Sparkling Tea Company.

Øger eksportindsatsen med fokus på øko-oste

En af de mere garvede deltagere i eksportfremstødet, er Thise Mejeri, som medbringer flere nye produkter på messen. Bl.a. den såkaldte ’Fyrtårnsost’ - der er en videreudvikling af den populære Vesterhavsost - og rødkits-osten ’Rød Kloster’, der begge snart kommer på det danske marked. Netop mejeriets økologiske oste er omdrejningspunktet for virksomhedens eksportindsats.

- Vi glæder os helt vildt til at deltage på BioFach i år. Det er verdens største udstillingsvindue for økologi og det helt rigtige sted at være for en virksomhed som os. Vi har fortsat vækst på eksportsiden, som i år kommer til at udgøre 30 procent af den samlede omsætning. Og vi kommer til at øge eksportindsatsen markant – med fokus på de nordiske markeder, Benelux og Tyskland, men også større metropoler i mere fjerntliggende lande. F.eks. Sydney og New York, hvor forbrugerne i stigende grad efterspørger økologiske kvalitetsprodukter, siger salgs- og marketingdirektør hos Thise Mejeri, Peder Gerhardt Jessen.

Der blev eksporteret danske øko-varer for 2,4 milliarder kroner i 2016, hvilket er en stigning på 23 procent på et år. Økologisk Landsforening vurderer, at dansk økologi er så eftertragtet på eksportmarkederne, at øko-eksporten vil runde tre mia. allerede i 2018.

BioFach finder sted fra den 14.-17. februar.

Se alle udstillere på den danske fællesstand på BioFach her