Danskerne sætter ny økologisk verdensrekord

Mens det verdensomspændende salg af økologiske fødevarer har nået et nyt højdepunkt, er det fortsat danskerne, der er verdensmestre i at lægge øko-varer i indkøbskurven. Det viser en ny international rapport, som netop er blevet offentliggjort. Den rekordstore globale interesse for økologi rummer gode muligheder for over 40 danske virksomheder, som i disse dage deltager i et eksportfremstød på verdens største økologiske messe i Nürnberg.

Aldrig har det globale salg af økologi været større. Forbrugerne verden over købte økologiske fødevarer for ca. 90 mia. dollars i 2016 – svarende til ca. 543 mia. danske kroner. Det viser en netop offentliggjort rapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation, IFOAM.

Den globale øko-omsætning er dermed mere end femdoblet siden år 2000.

Danmark har fortsat økologisk førertrøje

Rapporten placerer desuden Danmark på en sikker førsteplads som det land i verden, hvor økologi fylder mest i det samlede fødevaresalg. Den økologiske markedsandel i Danmark var 9,7 procent i 2016, mens Luxembourg på andenpladsen og Schweiz på tredjepladsen havde en øko-andel på hhv. 8,6 og 8,4 procent.

- Vi er pavestolte over, at Danmark er verdens førende øko-land. Det viser, at danskerne ønsker at gøre en forskel, når de lægger varer i indkøbskurven. Danskerne tager medansvar for at skåne vores fælles natur og drikkevand for sprøjtegifte og sikre dyrene et godt liv. Vores økologiske verdensmestertitel er kendt i ude i verden, og vi mærker en stor interesse fra udlandet for at høre om det tætte samarbejde mellem vores økologiske virksomheder og landmænd, som også er en vigtig årsag til, at vi er kommet så langt med økosalget i Danmark, siger Helle Borup Friberg, administrerende direktør i Økologisk Landsforening.

Danmark har på nuværende tidspunkt passeret 10 procent i økologisk markedsandel – som det første land i verden.

Stort eksportfremstød begynder i dag

Den internationale økologi-rapport offentliggøres samtidig med startskuddet for verdens største øko-messe, BioFach i Nürnberg, der finder sted fra den 14. til 17. februar. Her står over 40 danske virksomheder klar til at udnytte den stigende øko-efterspørgsel på eksportmarkederne og store interesse for dansk økologi. De er samlet på den danske fællesstand, som arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med netværket Bio Aus Dänemark.

-  Forbrugerne verden over efterspørger i stadig stigende grad økologiske varer. Danmarks økologiske førsteplads er et klart signal til eksportmarkeder i hele verden om, at danske virksomheder er leveringsdygtige i spændende, økologiske kvalitetsfødevarer, som de danske forbrugere er vilde med. Det er der allerede mange lande, der har fået øje på, og derfor har dansk øko-eksport sat rekord i mere end ti år i træk, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Der blev eksporteret danske øko-varer for 2,4 milliarder kroner i 2016, hvilket svarer til en stigning på 23 procent på et år.

Se alle udstillere på den danske fællesstand på BioFach her

FLERE FAKTA FRA NY ØKO-RAPPORT:

• Det globale øko-areal voksede med 15 procent (7,5 millioner hektarer) fra 2015 til 2016.
  • Det samlede økologiske landbrugsareal verden over fylder nu 8 millioner hektarer.
  • I 2016 var der 2,7 millioner øko-producenter i verden. Det er 13 procent flere end i 2015.
  • Det globale salg af økologiske fødevarer steg cirka 10 procent fra 2015 til 2016.