De økologiske køer danser på søndag d. 15. april

På søndag kan danskerne komme ud og opleve øko-køernes begejstring over at blive lukket ud på græs efter en vinter i stalden. 72 økologiske gårde over hele landet holder Økodag. Den officielle åbning af eventen finder sted på gården Hagens Mølle i Midtjylland, hvor tv- og radiovært, Anders Lund Madsen, åbner stalddørene og kommenterer køernes kåde forårsdans.

15. april. I alt 72 økologiske gårde holder Økodag, og her kan danskerne opleve de glade øko-køer vise deres bedste dansetrin frem, når de bliver lukket ud på græs under åben himmel efter en lang vinter i stalden. Mere end 200.000 danskere har deltaget i festlighederne hver år de seneste år.

- Økodag er en glædens dag. Både for de økologiske køer, for de økologiske landmænd og for de mange tusinde forventningsfulde børn og voksne, der hvert år står klar rundt om græsmarkerne, når stalddørene lukkes op klokken 12. Man kan simpelthen ikke undgå at blive glad i låget af det livsbekræftende syn af kåde øko-køer, der spurter ud på marken i den friske forårsluft. Til Økodag får man en førstehåndsoplevelse af, hvilken forskel det gør for dyrene, når man køber økologisk. Økologi gør en himmel til forskel, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening og påpeger, at alle økologiske køer kommer på græs i sommerhalvåret.

Anders Lund Madsen kommenterer ko-dans

I år finder den officielle åbning af Økodag sted på gården Hagens Mølle lidt nord for Skive, hvor tv- og radiovært Anders Lund Madsen vil agere kommentator på køernes frihedsdans.

Hagens Mølle drives af Lene og Michael Bisgård, der købte landbruget for fem år siden og straks omlagde det til økologi.

- Den dag, køerne skal lukkes på græs, er det ekstra skønt at være økologisk landmand. Vi nyder at se køerne, som tydeligvis er vildt glade, når de kommer ud på marken. Og den oplevelse vil vi rigtig gerne dele med vores omverden. Vi vil gerne vise folk, hvad det er, vi går og laver, og hvordan vores dyr har det. Så vi glæder os rigtig meget til Økodag, siger gårdejer Michael Bisgård.

Oplev, hvor øko-mælken kommer fra

- De økologiske landmænd er stolte af deres landbrug og vil gerne vise det frem. Det gør det muligt for forældre og bedsteforældre at tage deres børn og børnebørn med på en sanselig og lærerig søndagsudflugt på landet. Til Økodag kan man komme helt tæt på dyrene, smage på mælken, møde den økologiske landmand, gå på opdagelse på gården og blive klogere på økologi. Det er en sjov og hyggelig dag for både store og små, som kan give børnene en forståelse af øko-madens rejse fra jord til bord, siger Birgitte Nygaard, projektleder i Økologisk Landsforening.

Find dine lokale Økodag-værter på www.økodag.dk og læs mere om, hvad der sker på de enkelte gårde. Gårdene holder åbent mellem kl. 10 og 14 søndag den 15. april, og stalddørene slås op præcis kl. 12 over hele landet.

Økodag gennemføres af Økologisk Landsforening i samarbejde med de økologiske landmænd og deres mejerier.

Har man ikke selv mulighed for at deltage i Økodag, kan man følge livestreaming med vært Anders Lund Madsen, der fra et pop-up studie på åbningsgården Hagens Mølle i Midtjylland kommenterer øko-køernes dans på græs og drøfter økologi med gårdens landmand. Der livestreames fra klokken 11.30 til 12.15 søndag d. 15. april. Se med på www.facebook.com/iloveoko.

Fakta:

• Alle økologiske køer kommer ud på græs i sommerhalvåret fra april til november.
  • hver tredje liter mælk, som bliver solgt i Danmark i dag, er mærket med det røde Ø.
  • Økodag er Danmarks største nationale fødevare- og landbrugsevent.