Danskerne er vilde med at købe øko-mad på nettet

Danskerne lægger masser af øko-varer i den digitale indkøbskurv. Der blev solgt økologiske fødevarer for cirka 1,4 mia. kroner via online-butikker i 2017, estimerer Økologisk Landsforening på baggrund af nye tal fra Danmarks Statistik. Den økologiske markedsandel hos fødevare-netshopperne er tæt på 60 procent, vurderer foreningens markedschef.

Der blev solgt økologiske fødevarer på nettet for cirka 1,4 mia. kroner i 2017, og online-handlen med fødevarer står for cirka 12 procent af den totale økologiske omsætning. Det vurderer Økologisk Landsforening på baggrund af nye tal fra Danmarks Statistik.

- Det økologiske online-salg vokser markant, og øko-andelen af de fødevarer, der bliver solgt på nettet, er skyhøj - helt oppe omkring 60 procent, er vores vurdering. Til sammenligning er den økologiske markedsandel af salget i dagligvarebutikkerne på ca. 12 procent, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Han peger på, at det især er børnefamilierne, der flittigt benytter sig af online-indkøbsmulighederne, og de er vilde med økologi.

- Det er hovedsageligt de travle børnefamilier i de større byer, der køber fødevarer på nettet. De sætter sig i stigende grad foran computeren, når børnene er puttet, og lægger øko-varer i den digitale indkøbskurv. De ønsker at servere økologisk mad for børnene, som er fri for rester af sprøjtegifte og en lang række tilsætningsstoffer. Og de finder masser af økologiske varer i online-butikkerne, siger Henrik Hindborg.

Aarstiderne fortsætter flot vækst

I onlinebutikkerne kan man vælge udelukkende at se udvalget af økologiske varer. Og hos virksomheder som Aarstiderne.com – der står for en betydelig del af øko-onlinesalget - er alle varerne økologiske.

I 2017 havde Aarstiderne en omsætning på 672 mio. kroner – hvilket var 106 mio. kroner mere end året før. Heraf stammer langt hovedparten fra salg af måltidskasser.

- De seneste tre-fire år har vi haft en rigtig flot vækst, og vi forventer også en meget positiv udvikling i år. Der er fortsat et stort markedspotentiale. Vi hjælper vores kunder med at gøre det lettere at lave sund, lækker og økologisk mad i den travle hverdag, og vi er på vej med nye tiltag, som gør det endnu lettere, siger Annette Hartvig Larsen, administrerende direktør hos Aarstiderne.

Nemli.com sælger en fjerdedel øko

Hos nemlig.com vokser økologien også i flere varekategorier.

- Vores salg af økologiske varer vækstede igen markant i 2017 og udgjorde hele 23 procent af totalsalget. Vi oplevede stor vækst inden for alle kategorier, både kategorien Frugt & Grønt som i forvejen har en høj økologiandel, men også på kategorier som vin, fersk kød og færdigretter, hvor vi i sidstenævnte kategori mere end fordoblede omsætningen i 2017.  Vores kunder sætter pris på økologi og på varer, som hjælper dem med at skabe en sundere og nemmere hverdag, og vi kan godt afsløre, at vi ser en endnu større vækst i økologisalget her i starten af 2018, siger kategoridirektør hos nemlig.com Jack Enevoldsen.