Roskilde-gæster spiser 90 procent øko-mad

Der bliver serveret mere end én million måltider på den tætpakkede festivalplads i Roskilde i disse dage, og 90 procent af maden er økologisk. Nu sætter festivalen ind på drikkevarerne.

For cirka en måned siden var det NorthSide Festival i Aarhus, der viste, at skyhøje økologiprocenter og bespisning af mange tusinde mennesker på en musikfestival kan gå hånd i hånd. I disse dage er det den væsentligt større Roskilde Festival, der løber af stablen, og serverer 90 procent økologisk mad for 140.000 gæster.

- Vi ønsker at vise vores gæster, at vi tager ansvar og har holdninger, og vi vil gerne være brohoved for en grøn omstilling. Økologien var et af de første områder, vi tog fat på. Både fordi der længe har været en stærk interesse for økologi i samfundet, og fordi det er konkret og noget, man kan måle på, så det er let at kommunikere. Vi håndterer 1.200 tons fødevarer på Roskilde Festival i løbet af en uge, og med den størrelse kan vi reelt lægge pres på professionelle fødevarevirksomheder og bidrage til at flytte dem i en mere bæredygtig retning, siger Lars Orlamundt, divisionschef for salg og partner på Roskilde Festival, og fortsætter:

- Sidste år nåede vi 90 procent økologi på tværs af alle madboder og derfor synes vi, at det næste naturlige skridt er at arbejde med vores klimaaftryk. Derfor er udbuddet af vegetarretter og veganske retter større i år, og denne andel vil stige gennem de næste år.

Næste mål er drikkevarerne

Også i år er økologiprocenten i madboderne 90 procent, hvilket festivalgæsterne kan aflæse på skilte på boderne rundt omkring på pladsen, hvor der står ”At Least 90% Organic Food”. Anprisningsordningen er udarbejdet i samarbejde med Fødevarestyrelsen, der også står for at kontrollere boderne.

Roskilde Festival har endnu ikke en fastlagt en konkret økologiprocent for drikkevarer, men valg af produkter og sortiment har udgangspunkt i det samme tanker om at prioritere og øge økologiske valg.

- Drikkevarerne bliver det næste fokusområde for os i forhold til økologien, og efter årets festival skal vi i gang med at definere vores konkrete mål på området, forklarer Lars Orlamundt.

Fakta om maden på Roskilde Festival:

• Der er over 130 madboder på Roskilde Festival, og i alt 180 udsalgssteder som byder på mad og drikke.
  • Der serveres 400 forskellige madretter på tværs af boderne.
  • I 2018 er 20 nye madboder kommet til.
  • Alle madboder skal have minimum en vegetarret på menuen.
  • 25 tons overskudsmad fra festivalens boder omdannes til madretter for socialt udsatte.
  • Cirka 1 million liter øl udskænkes i ølboderne. Dertil kommer 30.000 liter økologisk vin, 645.500 kopper økologisk kaffe, 12.000 liter økologisk kakaomælk og 30.000 liter økologisk juice.