Grøntsager: Kom med på bedriftsbesøg ved Køge

Mød mesteren i efterafgrøder, hør eksperterne og snak med medlemmerne af Frugt, - bær- og grøntudvalget i Økologisk Landsforening.

TILMELD DIG HER SENEST 17. AUGUST

21. august inviterer ØLs Frugt, - bær- og grøntudvalg alle interesserede på bedriftsbesøg hos Nørbys grøntsager med efterfølgende fællesspisning.

Nørbys grøntsager er et frilandsgartneri på 24 hektar syd for Køge, hvor Ole Nørby dyrker op til 50 forskellige afgrøder om året. Størstedelen sælges gennem egen gårdbutik.

Ole arbejder målrettet med jordfrugtbarhed, grøngødning og recirkulering og har udviklet sin dyrkningspraksis, så han i dag ikke bruger konventionel gødning. I 2017 vandt han Økologisk Landsforenings konkurrence om bedste efterafgrøder.

Temaet for besøget er netop dette – at diskutere, hvordan økologiske avlere knækker gødningsproblematikken, dvs. klarer sig uden konventionel gødning og i stedet arbejder med efterafgrøder, grøngødning, recirkulering og kulstofbinding. Det kræver indsatser på mange niveauer, såvel i marken som politisk og lovgivningsmæssigt. Det bliver der lejlighed til at diskutere med gartneren, eksperterne og de folkevalgte 21. august.

• Velkomst v/Lotte Lei, formand for Frugt-, bær- og grøntudvalget
  • Erfaringer med brug af grøngødning og rundvisning i marken v/Ole Nørby
  • Jordfrugtbarhed, v/chefkonsulent Janne Aalborg Nielsen, Økologisk Landsforening
  • Næringsstofforsyning, v/økologikonsulent Anton Rasmussen, Økologisk Landsforening
  • Fremstilling og brug af kompost, effektive mikroorganismer og CarbonGold v. Jesper Søllingvraa Jensen, Gartneriet Markhaven

Vi slutter med fællesspisning.

Praktisk information

Hvor: Nørbys Grøntsager, v/Ole Nørby, Esagervej 8, 4672 Klippinge

Hvornår: 21. august 2018 kl. 15.00 – 19.00.

Pris for deltagelse 375 kr.

Tilmelding senest den 17. august 2018