NY DATO: Bedriftsbesøg hos Nørbys Grøntsager 26. sept.

Mød mesteren i efterafgrøder, Ole Nørby, se gartneriet og hør eksperterne fortælle om næringsstoffer og frugtbar jord, når ØLs Frugt, - bær- og grøntudvalg inviterer til bedriftsbesøg og fællesspisning ved Køge.

TILMELD DIG HER SENEST 24. SEPTEMBER

26. september inviterer ØLs Frugt-, bær- og grøntudvalg alle interesserede på bedriftsbesøg hos Nørbys grøntsager med efterfølgende fællesspisning.

Nørbys Grøntsager er et frilandsgartneri på 24 hektar syd for Køge, hvor Ole Nørby dyrker op til 50 forskellige afgrøder om året. Størstedelen sælges gennem egen gårdbutik.

Ole arbejder målrettet med jordfrugtbarhed, grøngødning og recirkulering og har udviklet sin dyrkningspraksis, så han i dag ikke bruger konventionel gødning. I 2017 vandt han Økologisk Landsforenings konkurrence om bedste efterafgrøder.

Temaet for besøget er netop dette – at diskutere, hvordan økologiske avlere knækker gødningsproblematikken, dvs. klarer sig uden konventionel gødning og i stedet arbejder med efterafgrøder, grøngødning, recirkulering og kulstofbinding. Det kræver indsatser på mange niveauer, såvel i marken som politisk og lovgivningsmæssigt. Det bliver der lejlighed til at diskutere med gartneren, eksperterne og de folkevalgte 21. august.

• Velkomst v/Lotte Lei, formand for Frugt-, bær- og grøntudvalget
  • Erfaringer med brug af grøngødning og rundvisning i marken v/Ole Nørby
  • Jordfrugtbarhed, v/chefkonsulent Janne Aalborg Nielsen, Økologisk Landsforening
  • Næringsstofforsyning, v/økologikonsulent Anton Rasmussen, Økologisk Landsforening
  • Fremstilling og brug af kompost, effektive mikroorganismer og CarbonGold v. Jesper Søllingvraa Jensen, Gartneriet Markhaven

Vi slutter med fællesspisning.

Praktisk information

Hvor: Nørbys Grøntsager, v/Ole Nørby, Esagervej 8, 4672 Klippinge

Hvornår: 26. september 2018 kl. 15.00–19.00.

Pris for deltagelse 375 kr.

Demonstration af efterafgrøder/grøngødning er led i Økologisk Landsforenings projekt Demonstration af nye økologiske løsninger II. Projektet er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug, Den Europæiske Fond for Udvikling af Landdistrikterne og Miljø- og Fødevareministeriet.