DN: Øget øko-salg skåner natur og grundvand for ti ton sprøjtegift

Når du køber danske øko-varer, sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Det er budskabet i Øktober, som er Danmarks Naturfredningsforening og Coops kampagne for mere økologi. Coops rekordhøje salg af økologi i oktober 2017, har ifølge DN’s beregning sparet naturen og grundvandet for omkring ti ton sprøjtegift.

I Danmark har vi noget enestående: grundvand som vi drikker. Men sprøjtegifte siver ned i vores grundvand og kommer nogle gange med ud, når vi åbner hanen. Sidste år fandt man rester af sprøjtegift i drikkevandet 802 gange i 80 af landets 98 kommuner. Det viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen.

Når du køber danske økologiske fødevarer, sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop igen i år fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ, når de gør oktober til Øktober.

- Dansk drikkevand er en unik ressource, som vi skal passe godt på, så vi kan sikre rent drikkevand til vores børn og børnebørn. Heldigvis kan du selv gøre noget – hver gang du fylder indkøbskurven. Derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Coop, siger Maria Reumert Gjerding, der er præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

Øko-rekord i oktober

Sidste år satte Øktober-kampagnen sprøjtegift på dagsordenen og sikrede et historisk højt salg af økologi. Coop har aldrig nogensinde solgt så meget økologi på en måned, som de gjorde i oktober 2017. Hele 22 procent mere økologi end i oktober 2016.

Og det har en direkte effekt på grundvandet. Danmarks Naturfredningsforening anslår, at det øgede øko-salg svarer til at spare naturen og grundvandet for omkring ti ton sprøjtegift.

- Vi er meget stolte af sidste års rekord og håber at kunne slå den i år. Danskerne har i den grad taget økologien til sig, og vi ved, at mange vælger økologi for netop at undgå rester af sprøjtegift i maden, kroppen, naturen og grundvandet, siger Coops CSR-chef Thomas Roland.

Tre ud af fire danskere køber jævnligt økologiske varer. Hver fjerde gør det for at beskytte grundvandet mod sprøjtegift eller nitrat. Det viser en undersøgelse fra Coop Analyse.

Faktaboks:

Køber du økologiske fødevarer?

Nej

Ved ikke

Af hvilke årsager køber du økologiske fødevarer?

Færre rester af sprøjtemidler i varerne

For min sundheds skyld

Bedre dyrevelfærd

Beskytte grundvandet mod sprøjtegift eller nitrat

Færre tilsætningsstoffer

Bedre kvalitet

Ønsker at støtte produktionsformen

Mere klimavenligt

Bedre for naturens mangfoldighed

For at undgå GMO

Stoler mere på økologiske producenter

Andet

Ved ikke

Kilde: Coop Analyse, blandt 1.016 voksne danskere i efteråret 2017.