Arla har mælk nok til økologisk storoffensiv

Arla søsætter ambitiøs strategi, som skal øge salget af økologiske mejerivarer på hjemmemarkedet med 50 procent på tre år.
Arlas lastbiler skal de kommende år fragte 50 flere økologiske mejerivarer, hvis selskabet kommer i mål med sin nye strategi.

Står det til Arla, kan de danske forbrugere se frem til et bredere sortiment af økologiske mejeriprodukter i de kommende år.

Danske forbrugere har verdensrekord i økologi. Men der er fortsat stort potentiale for at øge mængden af økologiske fødevarer i de danske hjem. Det mener Arla, der er klar med en ny strategi for økologi. Målet er at øge salget af økologiske mejeriprodukter i Danmark med 50 procent inden for de næste tre år.

Salget er stagneret

Historisk set er mejeriprodukter den kategori, som fylder mest, når danskerne fylder Ø-mærkede produkter i indkøbsvognen. Af samme grund er mejerisektoren ofte blevet betegnet som lokomotiv for den hjemlige omlægning til økologi. Men de seneste fem år er dampen gået af kedlerne, og salget af økologiske mejeriproduktet er stagneret.

Bredt udvalg og større tilgængelighed

Det vil Arla ændre på, ved at brede økologi bredt ud i hele landet og via øget innovation, som skal sikre et attraktivt, økologisk udvalg på tværs af mejerikategorierne. Dertil kommer en stærkere branding af Arlas økologiske produkter.

- Vores ambition er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien – altså bidrage til at endnu flere forbrugere får mulighed for at vælge et endnu bredere udvalg af økologiske produkter. Derfor arbejder vi hele tiden på at udvikle nye produkter, tilbyde en større tilgængelighed af økologiske produkter i detailhandlen og for at sikre, at vores økologiske produkter er tydeligt differentieret på hylderne i supermarkedet, siger Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.

Arla har mælk nok til ny offensiv

Trods den offensive melding forventer Arla Foods ikke, at det bliver nødvendigt at tage flere økologer ind på den korte bane, oplyser Jesper Skovlund, PR manager i Arla Danmark.

- For et år siden tog vi en del omlæggere ind, og det begynder at slå igennem på vores indvejning, så det ligger ikke i kortene, at vi har behov for flere økologer, siger Jesper Skovlund.

Læs mere om Arlas offensiv i Økolog & Erhverv.

Husk at fortælle, at Økologi & Erhverv er din kilde, hvis du citerer denne artikel.