Private kan investere i fremtidens fødevarer

Coop åbner døren til crowdfunding af fødevarevirksomheder for dagligvarekoncernens 1,7 mio. medlemmer.

I et forsøg på at skabe tættere bånd til kunderne lancerer Coop nu en online investeringsplatform, hvor medlemmerne får mulighed for at støtte udvalgte fødevarevirksomheder, hvoraf flere er økologiske.

Coop giver forbrugerne mulighed for at give direkte støtte med beløb helt ned til nogle få hundrede kroner, eller yde lån til en forrentning, som er højere end den, kunderne får, hvis de lader deres penge stå i banken.

Da platformen blev offentliggjort i mandags blev 18 crowd funding-projekter præsenteret. Heraf er 13 projekter økologiske, og allerede det første døgn modtog de tilsagn om lån og støtte for over en halv mio. kr,

Økologisk Landsforening, ØL, har også lagt tre crowdfunding-projekter på online investeringsplatformen.

Projektet ’Gi’ en økologisk gartner’ skal hjælpe seks nye, økologiske gartnere i gang med dyrkning af økologiske grøntsager. De får hjælp fra erfarne økologiske gartnere i de første tre dyrkningsår. De unge får også en erfa-gruppe og hjælper andre unge i gang.

Projektet ’Børn som økologiske bønder’ tilbyder undervisning på økologiske gårde og lader børnene opleve, mærke og smage sig frem til ny viden og aha-oplevelser.

Projektet ’Hjælp klimaet via de økologiske landbrug’ skal hjælpe med at distribuere ØL’s Klimakatalog til alle danske, økologiske landmænd. Derudover skal projektet udvikle en individuel klimahandlingsplan hos fem økologiske landmænd.

Læs mere om Coop nye crowdfundingtiltag i Økologi & Erhverv nr. 608.