Danske øko-virksomheder imponerer mig

Med den fart, øko-eksporten skyder nu, må prognosen for 2020 skrues op til hele fire mia. kroner.

Efter halvanden måned på posten som markedschef for eksport i Økologisk Landsforening er jeg på alle måder blevet bekræftet i, at det er en fantastisk branche, jeg nu er kommet på hold med.

Jeg fik min første live-erfaring med dette på Nordic Organic Food Fair i Malmø i november, hvor 22 danske virksomheder på den danske fællesstand imponerede med et stort udvalg af økologiske kvalitetsvarer. Her fik jeg indtryk af, at idealisme og blik for markedsføring i høj grad går hånd i hånd hos de danske øko-virksomheder. De har passion og mod og tænker innovativt omkring selve produktet såvel som emballagen.

De nye tal fra Danmarks Statistik præsenterer sort på hvidt hvilken forrygende udvikling, de økologiske virksomheder driver på eksportområdet. Men en vækst på hele 23 procent i 2016 slår eksporten alle forventninger og har kurs mod tre milliarder allerede næste år. Med den fart, øko-eksporten skyder nu, må prognosen for 2020 skrues op til hele fire mia. kroner.

Det vidner alt sammen om en branche med store eksportambitioner og -potentiale.

Det er samtidig utroligt positivt at se, at virksomhederne i så høj grad er nysgerrige og videbegærlige. Cirka 60 virksomheder har taget del i Økologisk Landsforenings eksportakademi i år for at styrke deres eksportkompetencer. Og jeg har oplevet en energi på akademiet, som viser for mig, at der ikke er nogen af dem, der står stille. De vil lære mere, de vil videre!

Så der er lagt i kakkelovnen til endnu et forrygende eksport-år. Jeg glæder mig meget til at lære virksomhederne endnu bedre at kende. Og jeg ser frem til - gennem strategisk rådgivning og benarbejde - at være med til yderligere at bane vej for dem på både nære og fjerne eksportmarkeder.

Rigtig glæde jul og godt, økologisk nytår.

Husk at fortælle, at Økologi & Erhverv er din kilde, hvis du citerer denne artikel.