Aurion ser mange muligheder

Trods faldende omsætning og øget konkurrence på hjemmemarkedet høstede Aurion sidste år det største overskud i tre år.
Brian Tholstrup Nybo forsvinder næsten i marken med svedjerug, hvor de højeste strå måler næsten 2,70 m i højden, og med udsigt til øget konkurrence er han ikke i tvivl om, at Aurion også i fremtiden skal fastholde sit fokus på specialafgrøderne.

Efter mere end 40 år i branchen har Aurion ikke glemt, hvordan man tjener penge, og selv om bruttoomsætningen i det seneste regnskabsår faldt med otte procent fra 41,5 til 38,1 mio. kr., præsterede mølleri-virksomheden et resultat på plus 445.000 kr.

Det er næsten en fordobling i forhold til året før, men også et resultat som selskabets ledelse i årsberetningen betegner som ’mindre tilfredsstillende men ikke uventet’.

- Det er selvfølgelig aldrig helt tilfredsstillende at gå så meget tilbage i omsætning, men det skydes blandt andet, at vi mistede hollandske Albert Heijn som kunde. Det er Hollands største supermarkedskæde, som tidligere solgte vores instant-grød, men som nu har lavet en billigere konventionel udgave, siger Aurions administrerende direktør Brian Tholstrup Nybo.

Han lægger heller ikke skjul på, at konkurrencen på det hjemlige dagligvaremarked er blevet markant hårdere i takt med, at alle de danske dagligvarekæder har fået flere økologiske og biodynamiske produkter i deres sortiment.

- Det betyder, at kunderne kan nøjes med at handle ét sted, og det flytter salg fra specialhandlen til dagligvarehandlen, siger Brian Tholstrup Nybo.

Overvejer mere private label

Aurion kan også mærke, at dagligvarekæderne i voksende omfang er begyndt at importere økologiske varer fra udlandet, og de ofte billigere importvarer presser efter hans vurdering de danske producenter.

For at vende udviklingen planlægger Hjørring-virksomheden flere nye initiativer, som skal få mere gang i virksomhedens arsenal af kværne, afskallere og pakkemaskiner.

- Vi kan agere på flere måder, og en af de ting, vi overvejer, er at producere mere til private label for at få et større volumen i salget, siger Brian Tholstrup Nybo.

Generelt ser han meget fortrøstningsfuldt på fremtiden.

Holder fast i de specielle ting

I det seneste år lancerede Aurion purpurhvede, som er kommet godt fra start, og dansk biodynamisk boghvede og quinoa, som er dyrket af danske økologer. Udover de enkelte glutenfrie korn og frø har det nordjyske firma desuden markedsført tre nye glutenfri melblandinger, som gør det let at bage glutenfrit.

- Det er vigtigt, at vi fortsætter med at producere de mere specielle ting. Netop produktionen af specialprodukter ligger i Aurions dna, fastslår Brian Tholstrup Nybo.

Læs mere i Økologi & Erhverv nr. 626.

Husk, at skrive Økologi & Erhverv er din kilde, hvis du citerer denne artikel.