Økologisalget sætter rekord

Det økologiske fødevaresalg tog et rekordspring i 2017 og udgør nu over 13 procent af det samlede fødevaresalg i Danmark.

Danskerne købte økologiske fødevarer for 11,3 mia. kr. i dagligvarehandlen i 2017. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik svarer det til en historisk stor stigning på 2,6 mia. kr. eller 31 procent i forhold til salget i 2016.

 

Detailsalg af økologiske fødevarer i Danmark 2003-2017

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tallene inkluderer for første gang det boomende online-salg af økologi, så de er ikke direkte sammenlignelige med omsætningen i 2016. Selv uden online-tallene er der tale om en rekordvækst i kroner og øre, vurderer Økologisk Landsforening, men af diskretionshensyn kan Martin Lundø fra Danmarks Statistik ikke oplyse, hvor stor en del af salget som stammer fra nethandlen.

Alle kæder er med til at løfte salget

Det er ham, som har udarbejdet statistikken og beregnet økologiandelen til verdensrekordniveauet 13,3 procent, men han oplyser, at det er et tal, som er behæftet med en vis usikkerhed, da der ikke findes officielle statistikker over det samlede dagligvaresalg.

- Men 13,3 procent er udtryk for mit bedste estimat, siger Martin Lundø.

- Udviklingen skyldes ikke mindst dagligvarehandlen, hvor det nu er alle kæder, der arbejder aktivt for at gøre udvalget af økologiske varer større og mere interessant for danskerne. Det vil skubbe øko-salget yderligere i vejret i de kommende år, siger Henrik Hindborg, markedschef for Økologisk Landsforening.

Branchen forventer fortsat vækst

Både han og dagligvarekæderne forventer, at det økologiske salg vil fortsætte med at vokse i de kommende år.

- Vi oplever også i år en særdeles markant vækst i salget af økologi på tværs af føtex, Netto og Bilka og på tværs af varegrupper. Økologiske varer er efterhånden blevet en fast bestanddel af den almindelige indkøbskurv, og forbrugernes efterspørgsel på økologi bliver ved med at tage til. Derfor kommer vi også til at udvide udvalget af øko-varer mærkbart i de kommende år, siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked.

Også CSR-chef hos Coop, Thomas Roland forventer fortsat vækst.

- Vi ser fortsat to-cifret vækst i økologisalget i Coops kæder her i 2018. Hvor vi tidligere kunne sælge én økologisk variant inden for mange vareområder, er der nu plads til flere kvalitetsniveauer af økologiske varer. Økologi er blevet for alle. Det er den nye basisstandard for mange forbrugere, når de vælger almindelige hverdagsvarer til husholdningen, siger han.

Læs mere om den økologiske salgsrekord i Økologi & Erhverv 632

Husk, at skrive Økologi & Erhverv er din kilde, hvis du citerer denne artikel.