Tip til det gode læserbrev

Hold fokus på ét hovedbudskab og tænk over længden på dit debatindlæg.

Læserbreve i aviserne er en god mulighed for at udbrede sin holdning og skabe debat - med fremkomsten af sociale medier ses det også, at mange debatopslag om eksempelvis økologi bliver delt og dermed når ud til mange læsere og muligvis politikerne.

Du kan vælge et af indsatsområderne for mere økologi i din kommune, som du brænder for at sætte fokus på og skriv en velargumenteret tekst, hvor du henviser til fakta - du kan finde fakta og dokumentation på Økologi.dk - ellers er du meget velkommen til at kontakte os, hvis du ikke finder, hvad du søger.

Hold gerne læserbrevet så kort som muligt - ca. 300 ord - med fokus på ét centralt budskab. 

Længden på debatindlæg er afgørende for, om indlægget kategoriseres som et læserbrev, et kort eller langt debatindlæg eller en kronik. Der er større sandsynlighed for at få optaget et læserbrev eller debatindlæg end en kronik, ganske enkelt fordi der er færre kronikker i avisen ift. antallet af læserbreve og debatindlæg.

De fleste aviser - hvis ikke alle - kræver desuden, at de får eneret på indlægget, og derfor skal det nævnes i mailen eller brevet til avisen.

Her er kontaktinformationer og regler vedr. længde for de største avisers debatredaktioner:

Alternativt kan man sende et debatindlæg til den lokale avis - her er en god chance for, at lokalpolitikerne vil se indlægget.