Nu tipper læsset til økologiens fordel

Vi er midt i en tid, hvor et gigantisk folkeligt momentum skubber økologien videre med enorm kraft

Er økologi niche eller norm? Sådan har vi ofte spurgt hinanden. Svaret er, at økologi lige nu er på vej til at blive den norm, som flertallet af danskerne ønsker sig i både køleskabet og i landbruget. Der er så meget momentum i den udvikling, at det snart er den nye virkelighed.

Her på vippen til et nyt friskt år står vi således midt imellem to perioder: En tid, hvor lidt under halvdelen af danskerne jævnligt køber økologiske varer, og en ny tid, hvor mere end halvdelen af danskerne køber øko-varer hver eneste uge året rundt. Det er lige nu, det skifter.

Irma har i år meldt både konventionelle bananer, gulerødder og mel ud af sortiment. Ganske enkelt fordi kædens kunder ikke køber det længere. I Irma er økologiske basisvarer allerede blevet det normale for kunderne, og i resten af Danmark tipper læsset netop nu i præcis samme retning.

Vi har forladt en tid, hvor vi talte for døve ører, når vi søgte efter nye økologer til fremtiden blandt de konventionelle landmænd. Og vi er trådt ind i en ny tid, hvor mange konventionelle landmænd rent faktisk tager skridtet fuldt ud og lægger om til økologi. En stor del af landbruget har fået øjnene op for, at økologi er en fagligt spændende udfordring og også den bedste forretning for mange.

Det går stærkt i øjeblikket. Væksten i øko-markedet er enorm - både i Danmark og i udlandet. Og derfor er det helt naturligt, at ingen rigtigt kan følge med efterspørgslen. I 2016 kommer vi til at mangle økologiske æg, svinekød, oksekød, kyllinger, frugt og grønsager samt visse former for brødkorn.

Det nye år kommer til at byde på helt nye former for samarbejder – landmænd, virksomheder og handlen imellem. Der er ganske enkelt brug for nye løsninger for at enderne til at hænge sammen. Udfordringerne på forsyningssiden er så store, at de ikke bare løser sig selv.

Handlen har akut brug for at genfinde sig selv i en noget venligere og mere imødekommende facon, så de ikke skræmmer små økologiske virksomheder og økologiske landbrug over i andre salgskanaler, hvor forbrugerne også vil finde frem til dem. Mange er allerede i gang med transformationen.

Vi er midt i en tid, hvor et gigantisk folkeligt momentum skubber økologien videre med enorm kraft. Og vi står over for et nyt år, hvor økologien får større medvind i marken og i markedet end nogensinde før.

Godt nytår!