Økologi er det rene vand

Når du køber økologi, gør du en forskel for vores grundvand. Hver gang du køber et kilo øko-kartofler, skåner du eksempelvis 60 liter grundvand for mødet med sprøjtegifte. Prøv Økologisk Landsforenings grundvandsberegner.

Foråret er over os, og inden længe begynder de danske øko-marker at strutte af friske økologiske grøntsager.

Når du vælger de økologiske råvarer, undgår du ikke alene rester af sprøjtegifte i din mad, du er samtidig med til at beskytte vores grundvand mod forurening med pesticider.

Når du køber et kilo økologiske kartofler, skåner du eksempelvis 60 liter grundvand for mødet med sprøjtegifte. Køber du et kilo øko-kartofler hver uge, svarer det således til, at du er med til at beskytte hele 3.120 liter grundvand om året.

Se, hvor meget grundvand du skåner

I Danmark er vi fra naturens side beriget med helt rent vand i undergrunden. Vi har i mange år været så heldige, at vi bare kan pumpe grundvand op og sende det ud som drikkevand i vores haner uden videre rensning. Men de seneste årtier er mere og mere grundvand desværre blevet forurenet med sprøjtemidler.

Ved at sige nej til sprøjtegift og kunstgødning styrer den økologiske landmand uden om risikoen for at forurene grundvandet med kemiske stoffer. Dermed forurener økologer ikke det vand, der engang i fremtiden vil blive pumpet op som drikkevand.

Også når du køber økologisk havregryn, mel, æg, mælk, kød og andre økologiske varer, gør du en konkret og målbar forskel for grundvandet.

Prøv Økologisk Landsforenings grundvandsberegner på okologi.dk/grundvand og se, hvilken effekt dine øvrige øko-indkøb har på grundvandet.