Regionshospital får øko-guld som det første i landet

Som det første hospital i Danmark har Regionshospitalet Randers opnået det økologiske spisemærke i guld. På hele hospitalet serveres der 90-100 procent økologisk mad – uden det koster ekstra.

Hospitalskøkkenet på Regionshospitalet Randers har nået en økologiprocent på 93 – som stadig er på vej opad. Og dermed har hospitalet gjort sig fortjent til et økologisk spisemærke i guld, som dokumenterer, at et køkken har en økologi-andel på mellem 90 og 100 procent.

- Præstationerne i vores køkken er et godt eksempel på, hvad en ildsjæl i spidsen og et meget dedikeret og ambitiøst personale sammen kan drive det til. Vi er meget stolte af, at vi her i Randers kan servere landets mest økologiske mad til vores patienter, siger hospitalsdirektør Jonas Dahl.

Inspiration for andre hospitaler

Ildsjælen er hospitalets cheføkonoma Mona Carøe. Siden det økologiske spisemærke blev indført, har hun sammen med sit personale vedholdende arbejdet for at ligge i front i Danmark, når det gælder god økologisk mad til patienterne.

- Vores ambition er at lave velsmagende mad, som frister patienterne til at spise, fortæller hun.

- Især mange ældre spiser for lidt, og derfor er det vigtigt, at maden har høj kvalitet og taler til både øjne og mave, siger Mona Carøe.

Se indslag i Tv Avisen (5 min. 35 sek. inde i udsendelsen)

Øko-indsatsen høster ros fra Økologisk Landsforening.

- Regionshospitalet Randers er det første hospital, der når i mål med et øko-spisemærke i guld. De beviser, at man med flid, fokus og dedikation kan nå helt op i nærheden af 100 procent økologi, selvom man er et stort hospitalskøkken, som er underlagt stramme budgetter. Samtidig beviser de, at man sagtens kan tilgodese alle de ernæringsmæssige behov, patienterne har, indenfor de økologiske rammer, siger Rikke Thorøe Grønning, chefkonsulent i foodservice-teamet i Økologisk Landsforening og tilføjer:

- Det er en rigtig flot indsats – som forhåbentlig vil være inspiration for flere andre hospitaler i Danmark.

Mad fra bunden

En af hemmelighederne bag Regionshospitalet Randers’ succes er, at al mad laves fra bunden. Hospitalet har egne slagtere og bagere ansat, sådan at alt kød bliver anvendt, og brød og kager laves helt uden færdigblandinger og tilsætningsstoffer. Slagterne producerer kødpålæg både til egne patienter, til andre hospitaler i Region Midtjylland og til kantinen, hvor ambulante patienter og pårørende også kan spise.

Hvert efterår sylter køkkenpersonalet 4,5 tons rødbeder, asier og drueagurker, sådan der nok til et års forbrug. Den omhyggelige udnyttelse af råvarerne betyder, at der kan produceres næsten 100 procent økologisk mad, uden det koster ekstra.

Mona Carøe er medforfatter til kogebogen "Sund fornuft – økologi til patienter", som er udgivet af Økologisk Landsforening.