Britiske økologer søger inspiration i dansk økologi-succes

Økologisk Landsforenings politiske direktør, Paul Holmbeck, er i dag inviteret på talerstolen til The UK Organic Congress 2018, der arrangeres af britiske økologi-organisationer. Her skal han give et indblik i, hvordan det er lykkedes at opnå så stor succes med økologi i Danmark.

En stribe britiske økologi-organisationer som bl.a. Soil Association, Organic Trade Board,  og Organic Growers Alliance er for første gang gået sammen om at organisere en kongres for den økologiske bevægelse i Storbritannien - The UK Organic Congress 2018.

Her er Økologisk Landsforenings politiske direktør i eftermiddag inviteret på talerstolen for at fortælle om, hvordan Danmark har opbygget markedet for økologi, en stærk økologipolitik og en organisation, der er drivkraft for begge dele. Herefter vil der være paneldebat blandt landspolitikere fra bl.a. parlamentet samt organisationsledere om, hvordan de danske erfaringer kan bruges.

- Der er et enormt potentiale for økologi i England, men markedet udvikler sig noget langsommere og økologers politiske indflydelse er beskeden. De ser, at Økologisk Landsforening har succes med opbygning af en stærk økologipolitik og verdens stærkeste marked for økologi - og at vi har formået et bredt samarbejde om økologi. Det vil de gerne høre mere om, siger Paul Holmbeck.

“Et inspirerende eksempel på hvad vi kan opnå”

- We asked Paul to speak, because Denmark provides an inspiring example of what can be achieved through a combination of active Government engagement and a unified organic movement, recognised by the Future Policy Award. Denmark has had consistent policy support for organic for 30 years and now has 13.5 percent market share with much higher shares of public procurement. The UK has not seen this growth for more than a decade and we need to learn the lessons about how to transform our situation – Denmark is a great example for us to learn more about, siger Nic Lampkin, administrerende direktør i Organic Research Centre og formand for English Organic Forum

Paul Holmbeck og andre repræsentanter fra Økologisk Landsforening har i de seneste år i alt holdt oplæg for personer og organisationer fra 35 lande om Danmarks erfaringer med at udvikle økologi både i markedet og i politik.