Økologisk jordbrugsfond laver første investering på Sjælland

Danmarks Økologiske Jordbrugsfond har via sit datterselskab Dansk Økojord a/s gjort sin første investering på Sjælland. Således er der investeret i 55 hektar konventionel landbrugsjord ved Ugerløse, som fra sommeren 2019 skal omlægges til økologisk.

Thomas Forsingdal Hansen på 38 år sætter sig i forpagterstolen på Bjørnekær i Ugerløse den 1. januar 2019 for at drive en økologisk alsidig planteavlsbedrift. Efter at have investeret primært i den jyske muld er det nu lykkes Dansk Økojord a/s, at få den første investering på Sjælland i hus.

- Vi er meget glade for dels at få jord købt på Sjælland, dels at få en vegetabilsk produktion i gang og med sikkerhed ikke den sidste på Sjælland, udtaler formand for Dansk Økojord a/s Lars-Christian Brask

Bjørnekær ligger midt i et meget sårbart naturområde, bla. med vandinvinding, miljøfølsomme områder, fredede diger og hegn, moser og vandhuller - alt sammen omgivet af en del fredskov. Dette område skal nu tilgodeses ved en nænsom bæredygtig landbrugsproduktion, som tager de nødvendige hensyn til netop naturen og miljøet og med tanke på at løfte klimaudfordringen ved bl.a. at binde kulstof i jorden.

- Med en kompetent forpagter i et naturfølsomt område, tror vi på at produktionen kan etableres til gavn for den næste generation, som kræver en rigere natur, rent drikkevand og sunde fødevarer - netop det som er vores formål med vores investeringer, udtaler Lars-Christian Brask.