Udvalget for småskalaproduktioner

Fagudvalg Gårdbutik

Udvalgets medlemmer er repræsentanter fra de økologiske gårdbutikker eller lokale fødevareproducenter, som har produktioner i mindre skala og sælger direkte til detailhandlen, grossister eller professionelle køkkener m.fl. Udvalget arbejder med følgende indsatsområder i 2023-24:

• Vi arbejder med aktuelle emner med relevans for småskalaproduktioner
  • Fugleinfluenza
  • Ny småskalapakke under Fødevareforlig V
  • Vurderingsstyrelsens nye vurderinger af ejendomme
  • Udvalget vil arbejde med brugen af normtimesatser

Fagudvalgets formål er at varetage medlemmernes interesse inden for salg af økologiske fødevarer direkte fra gården – det kan være via gårdbutik, stalddørssalg, via nettet, markeder, mobilt salg, gårdbutikken i byen eller direkte til detailhandlen, grossister eller professionelle køkkener m.fl. Det omfatter også varetagelse af de særlige interesser og udfordringer, som mindre og alsidige startupvirksomheder og iværksætteri har, samt at bidrage med viden om udvikling af alternative og korte salgsveje for at skabe en større mangfoldighed. Udvalget skal også varetage fagområdets særlige interesser indenfor lovgivning og regler og arbejde på at sikre småskalproducenter gode rammevilkår. Målet er at gøre det nemmere og mere bæredygtig økonomisk af være mindre fødevareproducent, så flere omlægger til økologi. Udvalget arbejder for småskalaproduktionernes særinteresser på tværs af de eksisterende fagudvalg.

Udvalgsmedlemmer

Johanne Schimming

Forperson, udvalget for småskalaproduktioner

Lejrevej 52
4320 Lejre

Jobtitel: Landmand

Tilhørsforhold: Hegnsholt

Jeg vil gerne bidrage i foreningsarbejdet med at fremme økologien, småskalaproduktionen og den direkte afsætning til forbrugeren. Bl.a. ved at arbejde på at få ryddet nogle af de uhensigtsmæssigheder, der er i vores fødevarelovgivning, af vejen.

Foto: Fotograf Mew.

Nanna Thomsen

Næstforperson, udvalget for småskalaproduktioner

Hester Callaghan

Yduns Have, Samsø

Jobtitel: Landmand
Tilhørsforhold: Yduns Have

Jeg brænder for mindre alsidige produktioner og ønsker at bidrage til, at sikre at der fortsat er plads til små økologiske landbrug i fremtiden.

Jakob Feilberg Olsen

medlem