Bliv klædt på til forhandlinger med indkøberen

Indkøberen er datadrevet - er du klar?


Hvis du vil sikre din virksomhed de bedst mulige afsætningsvilkår, bør du tage afsæt i data, der beskriver din betydning som leverandør. Det vil gøre en verden til forskel, når du går til forhandlinger med detailkæden.

Det har stor betydning i en forhandlingssituation, at du ved, hvordan du kan bidrage til at tiltrække og fastholde kunder i detailkæderne. Derfor skal du være i stand til at beskrive, hvordan din virksomhed og dit produkt er med til at skabe værdi.

Én af nøglerne til succes i forhandlingerne med detailkæderne er indsigt i kategorien og kædens resultater. Står du som virksomhed og mangler fakta og argumenter, rådgiver Økologisk Landsforening om, hvordan du synliggør potentialer for din virksomhed over for den enkelte indkøber.

Økologisk Landsforening har gennem de sidste 20 år analyseret markedet for økologi og forbrugernes holdninger og adfærd i forhold til køb af økologiske fødevarer. Med den baggrund har vi rådgivet både virksomheder og kæder i Danmark og i udlandet omkring deres økologiske potentiale i forhold strategi, sortiment og synlighed af økologiske varer.

Bliv klædt grundigt på til at omsætningsoptimere dine produkter i detailhandlen af Økologisk Landsforening:

Pakke 1: Stå stærkere i en forhandlingssituation og få leveret data og indsigter på én varekategori


En skræddersyet analyse og anbefalinger til forhandlinger med baggrund i én varekategori og med fokus på op til tre detailkæder

Omfang:
Analysen omfatter én underkategori eks. smør/fedtstoffer, drikkemælk, Yoghurt/surmælksprodukter)

Forløb:
Vi starter med et indledende møde på Microsoft Teams, hvor vi sætter fokus på din virksomhed og sammen afstemmer forventningerne. På baggrund af vores dialog udarbejder Økologisk Landsforening en skræddersyet rapport med data og anbefalinger. Vi holder et afsluttende Microsoft Teams møde, hvor rapporten præsenteres.

Rapporten indeholder information om det økologiske marked inkl. markedsdata på egen kategori:

  • Markedsudvikling og prognose
  • Den økologiske forbruger – demografi, børnefamilier og adfærdssegmenter (heavy - /medium - /light users)
  • Forbrugertrends
  • Kædernes potentialeudnyttelse i forhold til egne kategorier og kæder
  • Klar besked om hvilke kæder det tabte potentialet går til
  • Div. indsigter på egne kategorier - gennemsnitspriser, Private label andel m.m. pr. kæde
  • Anbefalinger

Pris: kr. 25.000

Pakke 2: Stå stærkere i en forhandlingssituation og få leveret data og indsigter på tre til fire varekategorier


En skræddersyet analyse og anbefalinger til forhandlinger med baggrund i op til fire underkategorier og op til tre detailkæder

Omfang:
Analysen omfatter én hovedkategori (eks. mejeri) samt op til fire underkategorier (eks. smør/fedtstoffer, drikkemælk, Yoghurt/surmælksprodukter)

Forløb:
Vi starter med et indledende møde på Microsoft Teams, hvor vi sætter fokus på din virksomhed og sammen afstemmer forventningerne. På baggrund af vores dialog udarbejder Økologisk Landsforening en skræddersyet rapport med data og anbefalinger. Vi holder et afsluttende Microsoft Teams møde, hvor rapporten præsenteres.

Rapporten indeholder information om det økologiske marked inkl. markedsdata på egne kategorier:

  • Markedsudvikling og prognose
  • Den økologiske forbruger – demografi, børnefamilier og adfærdssegmenter (heavy - /medium - /light users)
  • Forbrugertrends
  • Kædernes potentialeudnyttelse i forhold til egne kategorier og kæder
  • Klar besked om hvilke kæder det tabte potentialet går til
  • Div. indsigter på egne kategorier - gennemsnitspriser, Private label andel m.m. pr. kæde
  • Anbefalinger

Pris: kr. 40.000

Bliv kontaktet

Samtykke
I juni 2022 brugte vi Økologisk Landsforening til at holde et indlæg på et medarbejder-gå-hjem-møde her i GASA GROUP. Økologisk Landsforening leverede fyldige indsigter i forbrugerens behov for at købe økologi og hvordan det bliver vigtigere at fokusere på økologi i flere brancher end kun lige fødevarebranchen. Det, samt en fornuftig sparring omkring det internationale markeds syn på det danske ø-mærke blev drøftet og gav et værdifuldt indspark til vores ø-mærkede produkter. Vi har følt os bedre klædt på, som udviklere af en ny kategori inden for ø-mærket, efter besøget.
- Pernille Kirstine Møller, GASA GROUP Denmark A/S

Kontakt os

Peter Rasmussen

Projektleder og markedskonsulent

Luk (Esc)