Markedet

Markedet

Ingen andre i verden køber så mange økologiske varer pr. indbygger som danskerne. Alene i 2019 udgjorde andelen af økologiske fødevarer 12 pct. af det samlede salg af fødevarer i danske dagligvarebutikker.

Det økologiske fødevaresalg udgør en samlet omsætning på 14,1 mia. kr. i både de fysiske dagligvarebutikker og onlinebutikkerne. Det svarer til mere end en fordobling siden 2014. Økologisk Landsforening har en målsætning om, at 30 pct. af de fødevarer, som danskerne køber i 2030, er økologiske.

Hvert år stiger andelen af økologi i danskernes indkøbskurve. De økologiske varer vi køber flest af, er fx yoghurt, gulerødder og havregryn, mens økologiske grøntsager er den varegruppe, der tegner sig for den højeste vækst.

Dyk ned i tallene, se forbrugertendenser og læs mere om eksport og foodservice i Økologisk Landsforenings markedsrapport.

Bliv klogere på den økologiske forbruger i den digitale udgave af Den nye Økologi (klik her for rapport).

På Danmarks Statistiks økologi-portal er der flere tal at hente: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/erhvervslivet-paa-tvaers/oekologi

Økologisk Landsforenings eksport-team i Organic Denmark står klar til at hjælpe danske virksomheder ud i verden.

Luk (Esc)